Nye pumper kan spare millioner til søs
Et pilotprojekt mellem Lauritzen Bulker og Grundfos viser, at mange skibe i fremtiden kan mindske deres energiforbrug med nye pumper.
Flere og flere skibe kan fremover mindske deres energiforbrug og spare mange penge.
Det viser et afsluttet pilotprojekt mellem rederiet Lauritzen Bulkers og Grundfos. Projektet blev udført på Durban Bulker, og drejede sig om at finde metoder til at spare på brændstoffet.
"Der er mange pumper på skibe. Tit er de overdimensionerede til formålet og bruger for meget strøm - blandt andet fordi de arbejder på fuld effekt hele tiden," siger Kim Kirkegaard, udviklingschef i Grundfos.
Han fortæller, at de foretog et energi-audit på Durban Bulker og konstaterede, at der med det rigtige system kunne spares meget energi.
Kim Kirkegaard vurderer, at energibesparelsen på Durban Bulker er på omkring 200.000 kroner om året, men at man på et stort containerskib kan spare op mod 2,8 millioner kroner årligt.
Teknisk superintendent hos Lauritzen Bulkers, Søren Roschmann, fortæller, at rederiet længe har haft fokus på at reducere spild af energi.
"Men jeg blev noget overrasket over, hvor stor besparelsen reelt er. Vi kan med løsningen fra Grundfos reducere vores energiforbrug drastisk. Jeg vil skyde på, at vi gennemsnitligt kan bruge 30-50 procent mindre energi på pumperne på vores skibe," siger han.
Søren Roschmann fortæller, at Lauritzen Bulkers allerede nu er i gang med at planlægge installation af systemet på en række af deres andre skibe.
Hos Grundfos lægger man ikke skjul på, at man har stor interesse i at arbejde videre på markedet.
"Der sejler i omegnen af 60.000 skibe rundt på verdensplan, og der er plads til energiforbedringer på de fleste af dem. Oven i det kan vi lægge de cirka 2000 nye skibe, der bliver bygget årligt. De skal ikke bare have én pumpe, de skal have mange. Så der er stort potentiale for såvel pumper som energibesparelser, siger Kim Kirkegaard.
I det konkrete tilfælde med skibet Durban Bulker var der fokus på energiforbruget til kølingen af skibsmotorerne. Skibsmotorerne bliver kølet ved at pumpe havvand ind, men der blev ikke reguleret efter vandets skiftende temperaturer, og dermed blev det ikke udnyttet, at der kan spares energi, når der sejles i koldere vande.
Det viser et afsluttet pilotprojekt mellem rederiet Lauritzen Bulkers og Grundfos. Projektet blev udført på Durban Bulker, og drejede sig om at finde metoder til at spare på brændstoffet.
"Der er mange pumper på skibe. Tit er de overdimensionerede til formålet og bruger for meget strøm - blandt andet fordi de arbejder på fuld effekt hele tiden," siger Kim Kirkegaard, udviklingschef i Grundfos.
Han fortæller, at de foretog et energi-audit på Durban Bulker og konstaterede, at der med det rigtige system kunne spares meget energi.
Kim Kirkegaard vurderer, at energibesparelsen på Durban Bulker er på omkring 200.000 kroner om året, men at man på et stort containerskib kan spare op mod 2,8 millioner kroner årligt.
Teknisk superintendent hos Lauritzen Bulkers, Søren Roschmann, fortæller, at rederiet længe har haft fokus på at reducere spild af energi.
"Men jeg blev noget overrasket over, hvor stor besparelsen reelt er. Vi kan med løsningen fra Grundfos reducere vores energiforbrug drastisk. Jeg vil skyde på, at vi gennemsnitligt kan bruge 30-50 procent mindre energi på pumperne på vores skibe," siger han.
Søren Roschmann fortæller, at Lauritzen Bulkers allerede nu er i gang med at planlægge installation af systemet på en række af deres andre skibe.
Hos Grundfos lægger man ikke skjul på, at man har stor interesse i at arbejde videre på markedet.
"Der sejler i omegnen af 60.000 skibe rundt på verdensplan, og der er plads til energiforbedringer på de fleste af dem. Oven i det kan vi lægge de cirka 2000 nye skibe, der bliver bygget årligt. De skal ikke bare have én pumpe, de skal have mange. Så der er stort potentiale for såvel pumper som energibesparelser, siger Kim Kirkegaard.
I det konkrete tilfælde med skibet Durban Bulker var der fokus på energiforbruget til kølingen af skibsmotorerne. Skibsmotorerne bliver kølet ved at pumpe havvand ind, men der blev ikke reguleret efter vandets skiftende temperaturer, og dermed blev det ikke udnyttet, at der kan spares energi, når der sejles i koldere vande.