23948sdkhjf

Ny isbryderordning er tæt på at være i mål

Folketinget behandler i denne måned regeringens lovforslag til en ny organisering af isbrydning i de danske farvande.
Folketinget behandler i november regeringens forslag til en ny isbryderordning.
 
Det er en flok enige brancheorganisationer, som står bag forslaget. Den nye organisering er aftalt mellem Danmarks Rederiforening, DI/Transport, Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Havne.
 
"Det er et nationalt ansvar at sikre en solidarisk ordning, hvor et fintmasket system sikrer leverancer ad søvejen til alle dele af landet, også om vinteren," skriver Uffe Steiner Jensen, formand for Danske Havne, i en kommentar.
 
Han påpeger, at ordningen vil liberalisere en forældet statsordning og skærer omkostningerne ned fra 20 millioner kroner til seks millioner kroner.
 
Parterne er enige om, at pengene til ordningen skal komme fra en vareafgift, som lægges på alle de varer, der lastes og losses i alle danske erhvervshavne.
 
Ordningen betyder, at når skibe til danske havne forventer isproblemer, søger de på en webside kontakt med rederier, der udbyder isbrydning. Skibet vælger det bedste tilbud, og afregner efter endt sejlads direkte med isbryderen. Regningen sendes videre til vareejeren eller dennes agent.
 
Når lovforslaget om ny organisering af Istjenesten skal behandles, ser Danske Havne tre mulige valg som Folketinget kan tage med i behandlingen af lovforslaget:
 
- Folketinget kan vedtage ordningen, som den er aftalt med alle de maritime parter.
 
- Folketinget kan vælge at afsætte 6 millioner kroner til den nye ordning og dermed sidestille isbrydning med vintertjenesten på statens veje.
 
- Folketinget kan friholde vareejerne på vestkysten for afgiften, men må forudse, at vareejere i andre dele af landet, så ikke vil bakke op om den solidariske ordning for de mindre havne.
 
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11