23948sdkhjf

Otte nye krydstogtskibe på vej efter management-konsolidering

ISP’s nye samarbejdspartner tæt på kontrahering af to krydstogtskibe med tilhørende optioner på yderligere seks. Skibene skal bygges ved et europæisk værft og vil betyde stort kapacitetsboost i det samme segment som Clipper Group’s skibe opereres i.

Nyetablerede SunStone Ships Inc. er involveret i en mulig kontrahering af otte nye krydstogtskibe.

 

Det drejer sig om små 200-passagers luksus ekspeditionskrydstogtskibe med høj is-klasse, særligt egnet til arktiske og anarkiske havområder. Områder, som får stadig større bevågenhed fra krydstogtsindustrien.

 

Ifølge dansk-amerikaneren Niels-Erik Lund, som selv er partner i SunStone Ships Inc., er mindst to af de otte skibe tæt på at blive kontraheret ved et europæisk værft inden for de kommende par måneder.

 

”Vi har endnu ikke underskrevet nogen kontrakt, men vi har færdiggjort specifikationsforhandlingerne, siger Niels-Erik Lund til shippingavisen TradeWinds.

 

Han oplyser, at de to nybygninger, som er tæt på at blive kontraheret - samt seks optioner - tilsammen udgør en investering på 800 mio. USD. Og han løfter også sløret for, at omkring 20 pct. af kapitalen kommer fra en kreds af investorer, hvor af flere allerede er involveret i skibe i ISP's management-portefølje.

 

De resterende 80 pct. er dækket af eksportkreditter.  

 

SunStone Ships Inc.overtog i begyndelsen af november alle ejer-repræsentationsopgaver i forbindelse med nybygnings-projekter fra ISP (International Shipping Partners).

 

ISP står for det kommercielle management af samtlige Clipper Group’s 10 krydstogtskibe. Alle er ejede i små Bahamas-selskaber i regi af det store danske rederi, der ellers har sit hovedfokus på tank, tør- og projektlast-segmenterne.

 

Flere af Clipper Group’s krydstogtskibe opereres i de samme segmenter, som de mulige otte nye skibe bygges til. Men Niels-Erik Lund understreger over for TradeWinds, at Clipper Group ikke er involveret i selskaberne bag den potentielle store krydstogt-kontrahering. Gennemføres kontraheringen fuldt ud, vil de otte nye skibe udgøre en betragtelig kapacitetsudvidelse i det lille eksklusive segment, hvis ikke ældre tonnage udfases.

 

Læs også: ISP målrettes mod kommercielt management

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081