23948sdkhjf

Bunden er nået for fragtmarkedet

Med en stagnerende efterspørgsel på det globale marked og udsigt til endnu flere skibe på søen kunne alt godt type på, at bunden slet ikke er nået for shippingmarkedet. Scenarieanalyser lavet af Søfart viser dog, at raten per lastekapacitet har en stor potentiel upside.
  
Når verdensøkonomien ligger i koma, er det svært at få øjnene op for eventuelle tegn i sol og måne på, at transporten med olie, råvarer eller forbrugsgoder vil stige over de kommende kvartaler. Men selv på bunden vil små lysglimt kunne mærkes med det samme.
 
Timecharter-raterne for bulk, tank og container har været presset i bund over hele 2012, viser data fra Clarkson Research, og for alle segmenter er der tale om rene discountrater sammenlignet med de rater, der blev sejlet til for blot få år siden. Og udviklingen på timecharter-rater har endda været langt mindre voldsom end udviklingen i de enormt volatile spot-rater.
 
Selv med så lave timecharter-rater er spørgsmålet, om fragtmarkedet overhovedet endnu har til gode at se bunden af den omsiggribende og overraskende langtrukne krise, når der stadig kommer flere og flere skibe til handelsflåden som følge af det ordrehysteri, branchen blev grebet af i 2009 og 2010.
 
Analyser og fremskrivninger, lavet af Søfart for timecharter-raten målt i forhold til udviklingen i lastekapaciteten på flådestørrelsen, viser, at nok har aktørerne på markedet været vidner til en markant nedtur i timecharter-raterne, men baseret på historiske gennemsnitstal for flådevæksten samt en antagelse om, at efterspørgslen er stagneret, så er bunden sandsynligvis nået.
 
Læs hele kommentaren i Søfart fredag 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078