Bilerne ud af havnen
Det har været helt umuligt at få CMP i egentlig dialog om bilterminalens fremtid.
Som skibsmægler og agenter for flere rederier, der i næsten et halvt århundrede har anløbet Københavns Frihavn med nye biler, er det sørgeligt at konstatere den ligegyldighed, CMP håndterer dette produkt på, når det gælder den nuværende og fremtidige havn i København.
Da den planøkonomiske samarbejdsmodel med Malmø under navnet Copenhagen Malmö Port (CMP) blev etableret i 2001 af daværende direktør for Københavns Havn Henning Hummelmose, samtidig med ny Øresundsbro og etablering af Ørestad og Kramer Mikkelsen som Københavns overborgmester, var vi mange agenter i København, der advarede mod en udvikling uden konkurrence de to havne imellem.
En udvikling, som nu stille og roligt desværre ser dagens lys.
Som agenter for Höegh Autoliners, Oslo, har vi i mange år losset bl.a. Chevrolet-biler i Københavns Frihavn. Se Søfart nr. 39 af 1. okt. 2010. Desværre har Chevrolet Danmark pr. ultimo oktober i år besluttet at flytte landingen af Chevrolet-biler til Malmø.
Til historien hører, at CMP i 2006, i forlængelse af etableringen af et såkaldt PDI-anlæg (Pre-Delivery Inspection) indeholdende vaske/afvoksningsfaciliteter og indendørs stort værksted, besluttede at udleje administrationen af bilterminalen på en 20-årig kontrakt til det svenske transport- og bilterminalselskab Skandia Transport AB, der ligeledes havde faciliteter i Halmstad og i Malmø.
Læs hele kommentaren i Søfart fredag