Fragtorganisation advarer mod ECA-konsekvenser
Freight Trade Association forudser overbelastning af det britiske vejnet, hvis DFDS må lukke Rosyth-rute som konsekvens af ECA-reglerne.
Den engelske gods- og fragtorganisation FTA (Freight Trade Association) advarer mod kaotiske tilstande på landets i forvejen hårdt belastede veje, hvis Skotland mister sin søbaserede ro/ro-korridor mellem Rosyth og kontinentet.
Det er DFDS, der driver ruten mellem Rosyth i Skotland og Zeebrügge i Belgien, og det danske rederi siger ifølge FTA, at det står over for store udfordringer med at bibeholde ruten fra 2015, hvor ECA-reglerne om store emissionsnedbringelser træder i kraft.
Ifølge FTA er der forlydender i markedet om, at Skotland kan miste ruten, efter der i en rapport om Skotlands forsyningskæder til udlandet, er kommet frem, at DFDS kan miste en tredjedel af sin flåde, når ECA-reglerne træder i kraft.
Ifølge FTA skyldes det, at visse skibe enten er for gamle til at opgradere til de nye ECA-regler, eller også er visse ruten ikke indtjenende nok til, at de kan bære den ekstra invertering, retrofitting af eksempelvis scrubbere udgør.
Kilde: Port Strategy
Det er DFDS, der driver ruten mellem Rosyth i Skotland og Zeebrügge i Belgien, og det danske rederi siger ifølge FTA, at det står over for store udfordringer med at bibeholde ruten fra 2015, hvor ECA-reglerne om store emissionsnedbringelser træder i kraft.
Ifølge FTA er der forlydender i markedet om, at Skotland kan miste ruten, efter der i en rapport om Skotlands forsyningskæder til udlandet, er kommet frem, at DFDS kan miste en tredjedel af sin flåde, når ECA-reglerne træder i kraft.
Ifølge FTA skyldes det, at visse skibe enten er for gamle til at opgradere til de nye ECA-regler, eller også er visse ruten ikke indtjenende nok til, at de kan bære den ekstra invertering, retrofitting af eksempelvis scrubbere udgør.
Kilde: Port Strategy