23948sdkhjf

Værft vil genforhandle ARK-nybygninger

Konkursramte P+S Werften lader en dør stå på klem for bygningen af DFDS’ ro/ro-skibe til ARK-Projektet. Dette vil dog kræve en helt ny kontraktforhandling.
P+S Werften i Stralsund er parat til at genforhandle kontrakten på de to specialudviklede ro/ro-skibe, som DFDS havde kontraheret hos det konkursramte værft, målrettet beskæftigelse i det dansk-tyske militære samarbejde ARK-Projektet.

DFDS ophævede kontrakten tilbage i september, da det stod klart, at P+S Werften, som netop var blevet erklæret insolvens, ikke kunne færdiggøre de to skibe.

P+S Werftens talsmand Berthold Brinkmann siger til Lloyds List, at bankgarantier, oprindeligt sikret til bygningen af et stort offshore-fartøj til OIG Offshore, vil kunne benyttes til en gennemførelse af DFDS-kontrakten. Hvilket altså ville indebære en helt ny kontraktforhandling, da den oprindelige kontrakt blev ophævet på grund af misligholdelse af leveringsterminerne fra værftets side.

Fartøjet til OIG Offshore var en af de i alt fem nybygninger, de fire øvrige var til danske Royal Arctic Line, som blev aflyst af værftet for at leve op til likvidationskrav fra EU. Samtidigt oplyser talsmanden, at P+S Werften er tæt på et salg af værftsgruppens Peenewerft i Wolgast, hvilket også kan medvirke til at lette presset på værftsgruppen.

DFDS måtte som en konsekvens af kontraktophævelsen notere engangsomkostninger på i alt 25 mio. kr. i koncernens seneste kvartalsregnskab.

Der er endnu ikke kommet nogen afklaring på Scandlines' to nye Gedser-Rostock færger, som i øjeblikket ligger henholdsvis 60 og 90 pct. færdige ved værftet, men som ikke opfylder en række kontraktlige specifikationer.
 
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078