23948sdkhjf

Danske Havne efterlyser blå transport i ny rapport

I ny rapport fra Mandag Morgen og Region Hovedstaden savner Danske Havne input om maritim handel, krydstogt og samarbejde med naboregioner.
Hovedstadsregionen bidrager med halvdelen af dansk BNP. Hovedstaden kan skabe konkret værdiforøgelse, øget produktivitet, større godsvolumen, økonomisk vækst og flere job. Men det kræver, at Region Hovedstaden kan tænke sig ind i den danske helhed.

Det mener Danske havne på baggrund af, at en ny rapport slet ikke tager højde for havnen i København. Copenhagen Malmö Ports (CMP) omsatte i 2011 for godt 630 mio. kr. Havnen håndterede bl.a. 419.000 nye biler og modtog 370 krydstogtskibe med en omsætning på 1,4 mia. kr. alene i København. CMP’s aktiviteter genererer ca. 10.000 job i Ørestadsregionen.

”Rapporten burde komme med konkrete anbefalinger til bedre at koordinere transport og infrastruktur på tværs af regioner og lande. Trafikale godsknudepunkter som f.eks. Køge og Kalundborg burde være inddraget. Der burde være tænkt i bedre infrastruktur mellem de stærke økonomiske regioner. Dansk økonomi er dybt afhængig af det økonomisk stærke Østjylland. Transport til lands og søs skal tænkes bedre sammen, hvis Danmark og København skal undgå at blive en korridor med økonomisk gennemtræk, når Femern Bælt forbindelsen er klar i 2021,” siger erhvervspolitisk konsulent Bjarne Løf Henriksen fra Danske Havne i en pressemeddelelse.

Rapportens mål er at gøre København til et knudepunkt i nordisk gods- og persontrafik. Tegnes en cirkel rundt om København afgrænset af Oslo, Stokholm, Hamborg og Gdansk, er der tale om en superregion med op mod 18 mio. indbyggere. Det giver massive muligheder for vækst i hele landet. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112