Nye SOLAS-anbefalinger efter Costa Concordia
IMO’s Maritime Safety Committee blåstempler anbefalinger om evakueringsøvelse inden afgang for nyankomne krydstogtpassagerer.
IMO’s Maritime Safety Committee har godkendt tidligere foreslåede tilføjelser til kapitel III i SOLAS i kølvandet på Corsta Concordia forliset tilbage i januar.
Bl.a. anbefaler Maritime Safety Committee nu, at den SOLAS-bestemte evakueringsøvelse for nyankomne passagerer på passagerskibe (læs krydstogtskibe), hvor passagerne er om bord mere end 24 timer, skal finde sted umiddelbart efter de er kommet om bord. Reglerne i SOLAS på nuværende tidspunkt kræver, at øvelsen finder sted indenfor det første døgn.
De nye regelændringsforslag sendes nu i høring, og ventes ratificeret på Maritime Safety Committee’s næste møde i juni næste år.
Costa Concordia-forliset har også afstedkommet en række andre forslag til nye sikkerhedsprocedurer på krydstogtskibe.
I dag instrueres passagerne i at medbringe redningsveste fra deres kamre, hvor de er placeret, til deres dedikerede samlingssted på skibet under evakueringsøvelsen. Dette skaber altid voldsom trængsel på trapper, i kahytsgange og i elevatorer – og sidstnævnte vil typisk ikke være tilgængelige i en skarp situation.
Derfor opfordres operatørerne nu til at have redningsveste placeret i forbindelse med samlingsstederne og muster stationerne.
Bl.a. anbefaler Maritime Safety Committee nu, at den SOLAS-bestemte evakueringsøvelse for nyankomne passagerer på passagerskibe (læs krydstogtskibe), hvor passagerne er om bord mere end 24 timer, skal finde sted umiddelbart efter de er kommet om bord. Reglerne i SOLAS på nuværende tidspunkt kræver, at øvelsen finder sted indenfor det første døgn.
De nye regelændringsforslag sendes nu i høring, og ventes ratificeret på Maritime Safety Committee’s næste møde i juni næste år.
Costa Concordia-forliset har også afstedkommet en række andre forslag til nye sikkerhedsprocedurer på krydstogtskibe.
I dag instrueres passagerne i at medbringe redningsveste fra deres kamre, hvor de er placeret, til deres dedikerede samlingssted på skibet under evakueringsøvelsen. Dette skaber altid voldsom trængsel på trapper, i kahytsgange og i elevatorer – og sidstnævnte vil typisk ikke være tilgængelige i en skarp situation.
Derfor opfordres operatørerne nu til at have redningsveste placeret i forbindelse med samlingsstederne og muster stationerne.