Skibe skal sejle tomme
For at undgå kolde oplægninger prøver rederierne sig nu med nyt trick.
Slow Steaming, syd om Afrika, oplægning af tonnage. Rederierne har prøvet mange ting for at få økonomien i containermarkedet til at hænge bedre sammen - mens der stadigt vælter nye skibe ud fra værfterne.
"Det nye sort" er at lade skibene sejle tomme på visse ben i stedet for at lægge dem op. Ideen er, at man dermed tager kapacitet ud af markedet, så den aktive tonnage bedre er i stand til at holde raterne oppe.
Det er præcist formålet med de oplægninger, der driver omkring, men oplægninger er over tid ikke en teknisk god idé, idet et skib per definition holder sig bedst, hvis det holdes i gang. Og det gælder især i relation til såkaldt kold oplægning.
Vejen ud af trængslen på containermarkedet tolkes dog stadigt forskellig af de forskellige aktører. Bl.a. har G6-samsejlingen, der bl.a. tæller Hapag-Lloyd og APL, besluttet at droppe syv afgange fra Asien mod Europa i januar og lade skibene ligge i venteposition (ikke oplagte som sådan). Andre har valgt at lægge sig i hi, og pt. skønnes det, at der er ca. 600 containerskibe oplagt på globalt plan.