Kina vil erobre high tech-markedet
Nye toner fra Kina betyder, at man nu vil selektere blandt interesserede kontrahenter.
Det går ikke overvældende godt for værfterne i Kina. Der er for mange af dem, og priserne på de ordrer, der trods alt kommer i hus, er for små. Derfor to af de førende kinesiske (stats)banker nu resolveret, at det er tid at skifte hest.
Bankerne Cexim og Bank of China peger bl.a. på, at finansieringsmarkedet har ændret sig, og at de tidligere tider med risikovillge europæiske shippingbanker er ændret radikalt, og at megen kapitalrejsning nu sker i Fjernøsten. Ikke mindst i Kina.
Men det betyder ikke, at man blindt skal tro på, at kinesiske banker vil tage over, hvor især de store tyske aktører har sluppet, lyder meldingen. Der er nybygningskapital at hente i Kina, men den skal målrettes mod mere avancerede skibstyper, end dem landet normalt står for at bygge.
Kinesiske værfter skal ifølge nævnte banker i langt højere grad søge at hente ordrer hjem fra såvel statskonglomerater som ansete redere / operatører, der har deres gang i de højteknologiske segmenter. Det være sig alt fra offshore over ECO-skibe og LNG til ultra store containerskibe etc. Netop de segmenter de sydkoreanske værfter har formået at fastholde en førerposition på i forhold til konkurrenterne fra syd.