Maritim konference sætter fokus på letvægtsfærger
23. januar 2013 inviterer MARCOD og MARKIS til konference om kulfiberfærger som et billigere og grønnere alternativ til stålfærger.
Konferencen arrangeret af det nationale maritime videncenter MARCOD og det tværregionale, maritime EU-samarbejde MARKIS sætter fokus på de nyeste muligheder indenfor miljøvenlig færgedrift med fokus på skibsbygning i kulfiber og alternative fremdrivningsmidler som el- og hybriddrift.
Der vil blandt andet blive fremlagt erfaringer fra ØKO-Ø-færgen, et analyseprojekt igangsat som en udløber af MARKIS med støtte fra blandt andre Den Danske Maritime Fond.
De mange samarbejdspartnere undervejs har været ledet af Skagen-værftet Danish Yachts som den centrale tovholder. I projektet har man sammenlignet Tunø-færgen med en færge i kulfiberkomposit.
Resultaterne viser, at en færge bygget i kulfiber reducerer vægten betragteligt i forhold til en stålfærge. Det er med til at halvere brændstofforbruget, der ikke blot vil spare penge hos kommunekasser og rederier, men også nedsætte udslippet af CO2 og andre emissioner.
”Vi har i Danmark mange ældre småfærger med en høj gennemsnitsalder, som står overfor at skulle udskiftes til et grønnere alternativ. Vi vil med konferencen gerne i talesætte og skabe fokus omkring, at fremtidens skibsbygning ikke behøver være i stål, men at der findes bedre og grønnere materialer som for eksempel kulfiber," siger Niels Christensen, adm. direktør i MARCOD.
Konferencen er målrettet personer, som skal tage beslutning om bygning af nye småfærger i de kommende år samt de rådgivere og myndigheder, som er involveret i processen.
På konferencen vil man også kunne få et indblik i sammensætningen af udbudsmateriale samt finansierings- og forretningsmodeller for færger. Morsø Kommune vil fortælle om deres overvejelser omkring en kulfiberfærge, der allerede kan være søsat om to år.
Danish Yachts, der er førende inden for nybygning i kulfiber, fortæller om deres arbejde og visioner. Endelig vil der være oplæg om el- og hybriddrift, som er aktuelt både i forhold til kulfiberfærger, men også til at gøre eksisterende stålfærger mere miljøvenlige.
Der er både nationalt og internationalt et stort fokus på omstillingen til en grønnere og mere miljøvenlig skibsfart. Senest har Regeringen og Enhedslisten afsat 25 millioner kroner på finansloven til grønne maritime løsninger efter anbefalinger fra Det Blå Danmarks vækstteam. De 20 millioner kroner skal gå til en maritim omstillingspulje, som vil støtte demonstrationsprojekter inden for tre områder – herunder skibsbygning i nye letvægtsmaterialer som for eksempel kulfiber.
Konferencen finder sted den 23. januar 2013 fra klokken 9.00-15.30 på Comwell Hotel i Middelfart. Deltagergebyret er 750 kr. ekskl. moms. Bag konferencen står MARCOD og det treårige tværregionale projekt MARKIS, som er støttet af EU Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerrak programmet.
Der vil blandt andet blive fremlagt erfaringer fra ØKO-Ø-færgen, et analyseprojekt igangsat som en udløber af MARKIS med støtte fra blandt andre Den Danske Maritime Fond.
De mange samarbejdspartnere undervejs har været ledet af Skagen-værftet Danish Yachts som den centrale tovholder. I projektet har man sammenlignet Tunø-færgen med en færge i kulfiberkomposit.
Resultaterne viser, at en færge bygget i kulfiber reducerer vægten betragteligt i forhold til en stålfærge. Det er med til at halvere brændstofforbruget, der ikke blot vil spare penge hos kommunekasser og rederier, men også nedsætte udslippet af CO2 og andre emissioner.
”Vi har i Danmark mange ældre småfærger med en høj gennemsnitsalder, som står overfor at skulle udskiftes til et grønnere alternativ. Vi vil med konferencen gerne i talesætte og skabe fokus omkring, at fremtidens skibsbygning ikke behøver være i stål, men at der findes bedre og grønnere materialer som for eksempel kulfiber," siger Niels Christensen, adm. direktør i MARCOD.
Konferencen er målrettet personer, som skal tage beslutning om bygning af nye småfærger i de kommende år samt de rådgivere og myndigheder, som er involveret i processen.
På konferencen vil man også kunne få et indblik i sammensætningen af udbudsmateriale samt finansierings- og forretningsmodeller for færger. Morsø Kommune vil fortælle om deres overvejelser omkring en kulfiberfærge, der allerede kan være søsat om to år.
Danish Yachts, der er førende inden for nybygning i kulfiber, fortæller om deres arbejde og visioner. Endelig vil der være oplæg om el- og hybriddrift, som er aktuelt både i forhold til kulfiberfærger, men også til at gøre eksisterende stålfærger mere miljøvenlige.
Der er både nationalt og internationalt et stort fokus på omstillingen til en grønnere og mere miljøvenlig skibsfart. Senest har Regeringen og Enhedslisten afsat 25 millioner kroner på finansloven til grønne maritime løsninger efter anbefalinger fra Det Blå Danmarks vækstteam. De 20 millioner kroner skal gå til en maritim omstillingspulje, som vil støtte demonstrationsprojekter inden for tre områder – herunder skibsbygning i nye letvægtsmaterialer som for eksempel kulfiber.
Konferencen finder sted den 23. januar 2013 fra klokken 9.00-15.30 på Comwell Hotel i Middelfart. Deltagergebyret er 750 kr. ekskl. moms. Bag konferencen står MARCOD og det treårige tværregionale projekt MARKIS, som er støttet af EU Interreg IVA Öresund-Kattegat-Skagerrak programmet.
Læs mere her