Nyt projekt skal gøre lystsejlere sikrere
Geodatastyrelsen går sammen med svenskerne om nyt søkortsinitiativ
Lystsejlere er som oftest ikke så ringe til at finde frem over havet, men erfaringerne viser også, at der er en del, der ikke altid ved, hvad de foretager sig. Eller hvor de er. Ikke sjældent med gener for den professionelle skibsfart til følge.
Lystsejlere skal ifølge reglerne som minimum anvende officielt anerkendte og opdaterede papirsøkort, når der stævnes ud. Men mange foretrækker de mere tidssvarende digitale versioner, der findes i mange varianter. Gode såvel som dårlige. Og problemet er, at mange af sidstnævnte er ganske uofficielle og ukorrekte i forhold til opdateringer etc. Præcis som en bil-GPS efter to år mangler oplysninger om nye vejføringer etc.
Derfor er Geodatastyrelsen gået sammen med Sjöfartsverket i Sverige og det svenske firma Seapilot AB om et nyt projekt, hvor der i første ombæring sigtes på at udvikle en prototype til et nyt navigationssystem - møntet på lystsejlere. Først skal der skaffes erfaringer med lystsejleres brug af navigationsdata. Og på den baggrund vil Seapilot så skulle udvikle et nyt navigationssystem, specielt målrettet lystsejlere.
Et af problemerne i overordnet sammenhæng er, at navigationsteorien fra kurset i Duelighedsbevis etc. ofte glemmes, når man først får båden i vandet og blandt alt det andet løbende vedligehold skal opdatere sine søkort. Men en billig maritim GPS er altså ikke en holdbar løsning. Og altså også ulovlig.