Danmarks Rederiforening melder sig ind i arktisk debat
Flere medier har de seneste dage beskrevet muligheden for at danne et dansk-grønlandsk mineselskab, et såkaldt DONG 2, til råstofudvinding i den grønlandske undergrund, hvilket et flertal i Folketinget har udtrykt ønske om.
Danmarks Rederiforenings vicedirektør Jan Fritz Hansen citeres enkelte steder for at være uenig i forslaget ud fra et ønske om fri konkurrence i stedet for protektionisme. Rederiforeningen vil dog gerne præcisere, at udtalelserne ikke er møntet på muligheden for at danne et DONG 2, men udelukkende på forholdene for dansk søfart.
”Vi blander os ikke i muligheden for at skabe et statsligt dansk selskab til råstofudvinding på Grønland. Det er ikke vores bord. Men som erhverv arbejder vi for et frit og liberalt marked for dansk søfart,” siger Jan Fritz Hansen.
Noget af det, der optager Danmarks Rederiforening i forhold til Arktis og Grønland, er at etablere international regulering for sejlads i Arktis – en såkaldt polarkode, som der arbejdes på i FN’s søfartsorganisation, IMO. Rederiforeningen ønsker højst mulige standarder for kvalitet og bæredygtighed.
”Det er et sårbart eventyr, som vi mener man bør have høje adgangskrav til. Samtidig ønsker vi høje standarder for sikkerhed og beredskab,” siger Jan Fritz Hansen der mener, at danske rederier og underleverandører til branchen vil have fordele i forhold til et potentielt råstofeventyr i Grønland.