CMP forbereder turn around-anløb i Malmø
Spansk opereret krydstogtskib skal skifte passagerer 10 gange i Malmø i år - og passagerne flyves direkte til Malmø. Samtidigt skrider den nye krydstogtterminal i København planmæssigt frem.
CMP (Copenhagen Malmö Port) ekspanderer i øjeblikket på flere fronter. Således får det dansk-svenske havnesamarbejde nu en egentlig krydstogtterminal øst for Øresund i Malmø, som foreløbigt er øremærket ti turn around-anløb fra spanske Pullmantur. Samtidigt skrider etableringen af helt nye faciliteter til den omfattende krydstogtaktivitet i København planmæssigt frem mod åbningen i maj 2014.
Den spanske rejsekoncern Pullmantur, der bl.a. opererer en flåde af mindre og medium-size krydstogtskibe har anmeldt 10 turn around anløb til Malmø, (det anløb, hvor passagerne skiftes) med det 48.500 bt. og 1.800 passagers store krydstogtskib Empress.
Skibet har tidligere haft København som base for Pullmanturs krydstogter til de norske fjorde og Østersøen, men skal nu i stedet anvende CMPs anden havn, Malmø. For at geare faciliteterne i Malmø til den logistiske opgave, et turn around-anløb er, ombygger CMP derfor et 2.400 kvm stort pakhus til terminalbygning.
Havnen i Malmø har før modtaget krydstogtskibe, men ikke tidligere i et så stort omfang.
Samtidigt kommer de ti anløb til at ske i et samarbejde med lufthaven i Malmø. Her vil Pullmantur flyde de, fortrinsvis sydeuropæiske passagerer ind med selskabets tre egne Boing 747 jumbojets. Dermed er det nu ikke kun Københavns Lufthavne, via Kastrup, som er en del af det store logistiske setup omkring krydstogtsuccesen i København og i Øresundsregionen.
CMP er klar til at håndtere det første af de ti turn around-anløb i Malmø til maj.
I København skrider den nye krydstogtshavn i Nordhavnen planmæssigt frem. Den 1,1 km. lange nye kaj bliver færdig i år, mens tre nye 3.300 kvm terminalbygninger står færdig til åbningen 1. maj 2014. I alt investerer CMP 600 mio. kr. i nye krydstogtsfaciliteter i de kommende år.
Sidste år anløb i alt 372 krydstogtskibe CMP med samlet 840.000 passagerer og 230.000 besætningsmedlemmer.
Den spanske rejsekoncern Pullmantur, der bl.a. opererer en flåde af mindre og medium-size krydstogtskibe har anmeldt 10 turn around anløb til Malmø, (det anløb, hvor passagerne skiftes) med det 48.500 bt. og 1.800 passagers store krydstogtskib Empress.
Skibet har tidligere haft København som base for Pullmanturs krydstogter til de norske fjorde og Østersøen, men skal nu i stedet anvende CMPs anden havn, Malmø. For at geare faciliteterne i Malmø til den logistiske opgave, et turn around-anløb er, ombygger CMP derfor et 2.400 kvm stort pakhus til terminalbygning.
Havnen i Malmø har før modtaget krydstogtskibe, men ikke tidligere i et så stort omfang.
Samtidigt kommer de ti anløb til at ske i et samarbejde med lufthaven i Malmø. Her vil Pullmantur flyde de, fortrinsvis sydeuropæiske passagerer ind med selskabets tre egne Boing 747 jumbojets. Dermed er det nu ikke kun Københavns Lufthavne, via Kastrup, som er en del af det store logistiske setup omkring krydstogtsuccesen i København og i Øresundsregionen.
CMP er klar til at håndtere det første af de ti turn around-anløb i Malmø til maj.
I København skrider den nye krydstogtshavn i Nordhavnen planmæssigt frem. Den 1,1 km. lange nye kaj bliver færdig i år, mens tre nye 3.300 kvm terminalbygninger står færdig til åbningen 1. maj 2014. I alt investerer CMP 600 mio. kr. i nye krydstogtsfaciliteter i de kommende år.
Sidste år anløb i alt 372 krydstogtskibe CMP med samlet 840.000 passagerer og 230.000 besætningsmedlemmer.
Læs også: