Verdens største containerskib til Aarhus i august
Maersk Line løfter sløret for Triple E’s jomfrurejse, der bringer seriens første enhed til Danmark og Skandinavien til august.
I slutningen af august vil verdens største containerskib i Maersk Lines nye Triple E-serie anløbe Århus Havn. Jomfrurejsen begynder i slutningen af juni fra Daewoo-værftet i Korea. Triple-E står for "Economy of scale, Energy efficient and Environmentally improved", meddeler Maersk Sverige AB i en pressemeddelelse.
"At miljøet og mindre CO2-udslip var i fokus, da man designede Triple-E skibene, er noget, som vi er meget stolte af, siger Christian Juul-Nyholm, chef for Maersk Line Skandinavien. Skibet vil udlede 50 pct. mindre CO2 end gennemsnittet for skibene på ruten mellem Europa og Asien. Når det ikke længere er i drift, vil alle materialer kunne genanvendes takket være et koncept, som vi kalder "cradle-to-cradle passport". Det er et dokument, som detaljeret beskriver alt materiale på skibet, så det kan genanvendes så effektivt som muligt", siger Christian Juul-Nyholm.
I 2013 vil der blive leveret fem skibe. For at kunne håndtere indfasningen på ruten mellem Fjernøsten og Europa vil de til at starte med kun blive benyttet til en kapacitet på omkring 14.200 TEU for at følge med de nuværende skibe, som sejler på den direkte rute mellem Fjernøsten og Århus i dag. Det indebærer, at kapacitetsforøgelsen på markedet bliver minimal i den kommende tid.
"Vi anslår, at vi vil se en kapacitetsforøgelse på ca. 1,5 pct., da vi har en ambition om at vokse i takt med markedet", siger Christian Juul Nyholm.
Triple-E skibene er designet til at kunne fungere så effektivt som muligt. I stedet for en stor motor og en propel ligesom på de konventionelle skibe er Triple-E designet med to mindre motorer og to propeller. Desuden er skibenes maskineri og skrog tilpasset til "slow steaming", dvs. at de har en lavere fart, hvilket giver en væsentligt bedre ydelse og bedre brændstoføkonomi.
Det første skib i serien, som formentlig får navnet Mærsk Mc-Kinney Møller, har en kapacitet på 18.000 TEU og følges af yderligere 19 skibe, som skal leveres i løbet af en toårig periode. Triple-E-skibene skal sejle på ruten Asien-Europa, som har direkte anløb til og fra Århus. På grund af det innovative design vil denne nye Triple E-klasse bl.a. kunne laste 16 pct. mere end Emma Maersk og vil ligeledes medfører væsentlige forbedringer som bl.a. komme miljøet til gode.
Triple E kommer til at anløbe følgende tretten havne: Gdansk – Aarhus – Gøteborg – Bremerhaven – Rotterdam - Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwangyang – Ningbo – Shanghai – Tanjung Pelepas.
Læs også:
"At miljøet og mindre CO2-udslip var i fokus, da man designede Triple-E skibene, er noget, som vi er meget stolte af, siger Christian Juul-Nyholm, chef for Maersk Line Skandinavien. Skibet vil udlede 50 pct. mindre CO2 end gennemsnittet for skibene på ruten mellem Europa og Asien. Når det ikke længere er i drift, vil alle materialer kunne genanvendes takket være et koncept, som vi kalder "cradle-to-cradle passport". Det er et dokument, som detaljeret beskriver alt materiale på skibet, så det kan genanvendes så effektivt som muligt", siger Christian Juul-Nyholm.
I 2013 vil der blive leveret fem skibe. For at kunne håndtere indfasningen på ruten mellem Fjernøsten og Europa vil de til at starte med kun blive benyttet til en kapacitet på omkring 14.200 TEU for at følge med de nuværende skibe, som sejler på den direkte rute mellem Fjernøsten og Århus i dag. Det indebærer, at kapacitetsforøgelsen på markedet bliver minimal i den kommende tid.
"Vi anslår, at vi vil se en kapacitetsforøgelse på ca. 1,5 pct., da vi har en ambition om at vokse i takt med markedet", siger Christian Juul Nyholm.
Triple-E skibene er designet til at kunne fungere så effektivt som muligt. I stedet for en stor motor og en propel ligesom på de konventionelle skibe er Triple-E designet med to mindre motorer og to propeller. Desuden er skibenes maskineri og skrog tilpasset til "slow steaming", dvs. at de har en lavere fart, hvilket giver en væsentligt bedre ydelse og bedre brændstoføkonomi.
Det første skib i serien, som formentlig får navnet Mærsk Mc-Kinney Møller, har en kapacitet på 18.000 TEU og følges af yderligere 19 skibe, som skal leveres i løbet af en toårig periode. Triple-E-skibene skal sejle på ruten Asien-Europa, som har direkte anløb til og fra Århus. På grund af det innovative design vil denne nye Triple E-klasse bl.a. kunne laste 16 pct. mere end Emma Maersk og vil ligeledes medfører væsentlige forbedringer som bl.a. komme miljøet til gode.
Triple E kommer til at anløbe følgende tretten havne: Gdansk – Aarhus – Gøteborg – Bremerhaven – Rotterdam - Port Tangiers – Singapore – Yantian – Hong Kong – Kwangyang – Ningbo – Shanghai – Tanjung Pelepas.
Læs også: