Samsø Kommune har bestilt færgenybygning i Polen
Nybygget stor LNG-dobbeltender klar til Samsø Kommunes kommende kommunalt drevne færgerute mellem Sælvig og Hou til september 2014.
Samsø Kommune har kontraheret en færge til ruten Sælvig – Hou hos Remontowa i Polen til levering 15. september 2014. Kontraktprisen er på knapt 200 mio. kr.
Kommune havde ved udløb af budfristen på færgeruten Samsø – Jylland kun modtaget et tilbud på besejling af ruten, der var 60 mio. kr. dyrere end Samsø Kommunes egen kontrolberegning for den seks årige kontraktperiode. En enig Kommunalbestyrelse har derfor taget konsekvensen og besluttet at etablere et kommunalt rederi og bygge en ny færge. Det er til denne rute, at kommunen nu har bestilt en nybygning hos
Den nye færge til knapt 200 mio. kr. forventes at kunne holde i mindst 25 år. Med en prisdifference på 10 mio. kr. årligt mellem kommunens kontrolberegning og rederiets tilskudskrav finder kommunalbestyrelsen det forsvarligt, at foretage den store investering, meddeler kommunen i forbindelse kontraheringen.
Færgen skal være færdig den 15. september 2014, hvilket harmonerer med, at havnene i Sælvig og Hou skal ombygges. Den nuværende færge sejler til og med den 30. september 2014.
Færgen bliver bygget til 160 biler og 600 passagerer og med dualfuel motorer, der kan sejle både på marinediesel og miljørigtig LNG (gas). Det bliver den første indenrigsfærge i Danmark, der kan sejle på LNG. Dermed lever færgen både op til Samsøs grønne profil og forventes, at blive væsentlig billigere i brændstof end den nuværende færge.
”På Samsø kender vi godt risikoen ved, at indsætte en nybygget færge. Der vil derfor blive gennemført et meget grundigt byggetilsyn med inspektører på pladsen gennem hele byggeperioden, men der vil selvfølgelig kunne opstå børnesygdomm, når vi får bygget en ny færge, der ikke er en hyldevare,” meddeler Samsø Kommune endvidere.
Remontowa-værftet har tidligere bygget 10 LNG færger.
Kommune havde ved udløb af budfristen på færgeruten Samsø – Jylland kun modtaget et tilbud på besejling af ruten, der var 60 mio. kr. dyrere end Samsø Kommunes egen kontrolberegning for den seks årige kontraktperiode. En enig Kommunalbestyrelse har derfor taget konsekvensen og besluttet at etablere et kommunalt rederi og bygge en ny færge. Det er til denne rute, at kommunen nu har bestilt en nybygning hos
Remontowa i Polen.
Den nye færge til knapt 200 mio. kr. forventes at kunne holde i mindst 25 år. Med en prisdifference på 10 mio. kr. årligt mellem kommunens kontrolberegning og rederiets tilskudskrav finder kommunalbestyrelsen det forsvarligt, at foretage den store investering, meddeler kommunen i forbindelse kontraheringen.
Færgen skal være færdig den 15. september 2014, hvilket harmonerer med, at havnene i Sælvig og Hou skal ombygges. Den nuværende færge sejler til og med den 30. september 2014.
Færgen bliver bygget til 160 biler og 600 passagerer og med dualfuel motorer, der kan sejle både på marinediesel og miljørigtig LNG (gas). Det bliver den første indenrigsfærge i Danmark, der kan sejle på LNG. Dermed lever færgen både op til Samsøs grønne profil og forventes, at blive væsentlig billigere i brændstof end den nuværende færge.
”På Samsø kender vi godt risikoen ved, at indsætte en nybygget færge. Der vil derfor blive gennemført et meget grundigt byggetilsyn med inspektører på pladsen gennem hele byggeperioden, men der vil selvfølgelig kunne opstå børnesygdomm, når vi får bygget en ny færge, der ikke er en hyldevare,” meddeler Samsø Kommune endvidere.
Remontowa-værftet har tidligere bygget 10 LNG færger.
Læs mere i Søfart på fredag
Læs også: