Kattegatruten fik afslag på anløb af Odden
Sund & Bælt vurderer ikke, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at give Kattegatruten adgang til Odden Færgehavn. Afslaget sker på baggrund af rapport udarbejdet af FORCE Technology.
”Vi har på baggrund af rapporten vurderet, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade Kattegatruten benytte Odden færgehavn på de tidspunkter, som Kattegatruten har anmodet om. Vi vurderer også på baggrund af rapporten, at det ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade to færger fra forskellige rederier operere i havnen på samme tidspunkt. Endvidere er det rapportens konklusion, at en række af de i rapporten beskrevne scenarier forudsætter udviklingen af et leje D på havnen," meddeler Tine Kirk Pedersen, markedsdirektør i Sund & Bælt.
Kattegatruten kontaktede i september sidste år Sund & Bælt, som ejer Odden Færgehavn, for at få lov til at besejle havnen med hurtigfærgen Dolphin Jet på en ny hurtigfærgerute mellem Aarhus og Sjællands Odden. Samme rute, som også udgør hovedaktiviteten hos Mols-Linien. Sund & Bælt entrerede efter henvendelsen med FORCE Technology for at få analyseret de sikkerhedsmæssige aspekter ved øget trafik på Odden Færgehavn.
FORCE Technology tager i den udarbejdede rapport udgangspunkt i et scenarie, der medregner Mols-Linens kommende sommerfartplan for 2013, hvor den nye store katamaran KatExpress2 er indsat i samsejlads med Mols-Liniens øvrige to katamaraner KatExpress1 og Max Mols, hvilket øger rederiets antal anløb af Odden Færgehavn betragteligt. Med den nye færge i drift fra maj i år kommer Mols-Linien op på at have op til 12 daglige afgange og ankomster i Odden Færgehavn i tidsrummet mellem 06.00 og 20.00. Kattegatruten ønsker derudover at anløbe Odden Færgehavn med op til tre gange dagligt i tidsrummet 06.20 og 16.20.
Hovedfokus i rapporten er på sikkerheden i forbindelse med, at flere hurtigfærger dagligt skal anløbe havnen i Odden med meget korte intervaller med de risici dette indebærer for kollision. I tidsrummet mellem 07.00 og 08.00 vil en af Mols-Liniens hurtigfærger ligge inde i minuttallene 10 til 30, mens Kattegatrutens hurtigfærge ville ligge inde i minuttallene 35 til 05. Dermed er begge rederiers skibe under manøvrering ind og ud af havnen inden for det samme minutinterval på fem minutter.
Rapporten forholder sig ligeledes til fordelingen og placeringen af færgelejer i Odden Færgehavn, som også er sikkerhedsmæssigt relevant, når en færge ligger inde mens en anden ankommer eller afgår. Her fokuserer rapporten igen på kollisionsrisici samt jet-vandtrykkets påvirkning fra en afgående hurtigfærge i forhold til den hurtigfærge, der ligger fortøjet. Odden Færgehavn har i dag tre fungerende lejer, mens der er mulighed for at etablere et fjerne. Mols-Linien har kontraktlig fortrinsret til to af lejerne.
Efter at have skitseret en række scenarier og cases med forskellige placeringer af hurtigfærgerne i havnen og forskellige ankomst- og afgangsmønstre i en sikkerhedszone uden for havnen, alle med varierende risici involveret, anbefaler rapporten, at der skal udarbejdes standard operationsprocedurer. De skal sammen med specialudarbejdede havneregulativer i forhold til anvendelse af Odden Færgehavn, modvirke ulykker ved en højfrekvent trafik, hvor flere hurtigfærger samtidigt opholder sig i havnen eller i sikkerhedszonen uden for havnen. Her peger rapporten ydermere på, at det kan blive nødvendigt, at disse regler dagligt skal håndhæves af en havnekaptajn.
Endelig anbefales det, at der gennemføres simulatortest af de forskellige scenarier, som rapporten har skitseret, hvis forholdene skal yderligere afdækkes.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kattegatruten i forbindelse med afslaget fra Sund & Bælt i forhold til rederiets ønske om at anløbe Odden Færgehavn.
Kattegatruten kontaktede i september sidste år Sund & Bælt, som ejer Odden Færgehavn, for at få lov til at besejle havnen med hurtigfærgen Dolphin Jet på en ny hurtigfærgerute mellem Aarhus og Sjællands Odden. Samme rute, som også udgør hovedaktiviteten hos Mols-Linien. Sund & Bælt entrerede efter henvendelsen med FORCE Technology for at få analyseret de sikkerhedsmæssige aspekter ved øget trafik på Odden Færgehavn.
FORCE Technology tager i den udarbejdede rapport udgangspunkt i et scenarie, der medregner Mols-Linens kommende sommerfartplan for 2013, hvor den nye store katamaran KatExpress2 er indsat i samsejlads med Mols-Liniens øvrige to katamaraner KatExpress1 og Max Mols, hvilket øger rederiets antal anløb af Odden Færgehavn betragteligt. Med den nye færge i drift fra maj i år kommer Mols-Linien op på at have op til 12 daglige afgange og ankomster i Odden Færgehavn i tidsrummet mellem 06.00 og 20.00. Kattegatruten ønsker derudover at anløbe Odden Færgehavn med op til tre gange dagligt i tidsrummet 06.20 og 16.20.
Hovedfokus i rapporten er på sikkerheden i forbindelse med, at flere hurtigfærger dagligt skal anløbe havnen i Odden med meget korte intervaller med de risici dette indebærer for kollision. I tidsrummet mellem 07.00 og 08.00 vil en af Mols-Liniens hurtigfærger ligge inde i minuttallene 10 til 30, mens Kattegatrutens hurtigfærge ville ligge inde i minuttallene 35 til 05. Dermed er begge rederiers skibe under manøvrering ind og ud af havnen inden for det samme minutinterval på fem minutter.
Rapporten forholder sig ligeledes til fordelingen og placeringen af færgelejer i Odden Færgehavn, som også er sikkerhedsmæssigt relevant, når en færge ligger inde mens en anden ankommer eller afgår. Her fokuserer rapporten igen på kollisionsrisici samt jet-vandtrykkets påvirkning fra en afgående hurtigfærge i forhold til den hurtigfærge, der ligger fortøjet. Odden Færgehavn har i dag tre fungerende lejer, mens der er mulighed for at etablere et fjerne. Mols-Linien har kontraktlig fortrinsret til to af lejerne.
Efter at have skitseret en række scenarier og cases med forskellige placeringer af hurtigfærgerne i havnen og forskellige ankomst- og afgangsmønstre i en sikkerhedszone uden for havnen, alle med varierende risici involveret, anbefaler rapporten, at der skal udarbejdes standard operationsprocedurer. De skal sammen med specialudarbejdede havneregulativer i forhold til anvendelse af Odden Færgehavn, modvirke ulykker ved en højfrekvent trafik, hvor flere hurtigfærger samtidigt opholder sig i havnen eller i sikkerhedszonen uden for havnen. Her peger rapporten ydermere på, at det kan blive nødvendigt, at disse regler dagligt skal håndhæves af en havnekaptajn.
Endelig anbefales det, at der gennemføres simulatortest af de forskellige scenarier, som rapporten har skitseret, hvis forholdene skal yderligere afdækkes.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Kattegatruten i forbindelse med afslaget fra Sund & Bælt i forhold til rederiets ønske om at anløbe Odden Færgehavn.
Læs også: