Vestafrikanske stater på vej med "pirat-kodeks"
Nyt kodeks kan måske bane vej for tilladelser til bevæbning af private vagter på skibe
Ifølge kilder hos UK-baserede Maritime Asset Security and Training, bl.a. citeret i bladet Lloyds List, er der tegn på, at flere vestafrikanske stater nu vil underskrive en ny fælles kodeks for, hvordan man skal gebærde sig omkring egenbeskyttelse mod pirater som rederi.
Kodekset tager bl.a. udgangspunkt i såkaldt "korrekt opførsel" i forhold til de nationale stater og disses holdning tilat give tilladelse (eller ej) til at hyre bevæbnede vagter på rederiernes skibe. Som det ser ud lige pt. er der en udpræget national modstand i stort set alle vestafrikanske stater mod at tillade bevæbnede vagter på skibe, der sejler i de nationale farvande.
Det vil kodekset tilsyneladende ikke umiddelbart ændre på, men det vurderes fra flere af de firmaer, der udlejer vagter, at der er en holdningsændring på vej, og at kodekset kan være en forløber for en sådan udvikling - der endda skulle være forventelig allerede senere i år.
Som det er nu skal de pågældende firmaer oparbejde tætte forbindelser med lokale og nationale myndigheder, hvis de skal have "særlige tilladelser", og det fordyrer naturligvis vagtbemandingen af skibene markant, idet der også skal allokeres midler til de rette kanaler i land. Men hvis der åbnes op for bevæbning af vagter mere generelt vil det betyde økonomisk meget for de operatører, der sejler på Vestafrika. Og dermed også medvirke til at fragtpriserne falder (nogen skal betale). Og det forhold kan medvirke til at skaffe en holdningsændring i hus.