Søby Værft: Faaborg III lever op til kontrakten
Søby Værft A/S har leveret en færge, der er bygget i henhold til kontrakten og specifikation fra Faaborg-Midtfyn Kommune, lyder det fra Søby Værft A/S, efter at Faaborg-Midtfyns borgmester har erkendt, at Faaborg III blev sat i drift, før den var klar.
”Søby Værft A/S har leveret en færge, der er bygget i henhold til kontrakten og specifikationer fra bygherren. Byggeherren og dennes konsulent har ført tilsyn under bygningen af færgen og har været i løbende dialog omkring løsninger, ligesom færgen er godkendt og modtaget af bygherren,” siger Roar Falkenberg, der er Managing Direktor i Søby Værft A/S i en pressemeddelelse.
121 aflysninger
Siden Faaborg III blev indsat den 30. juni 2012 har 121 afgange været aflyst, og det har skabt debat især på småøerne Avernakø og Lyø, som Faaborg III forbinder med Fyn. I kølvandet på den debat har Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Jørgensen (S), i et skriftligt svar til et kommunalbestyrelsesmedlem i Faaborg-Midtfyn Kommune, erkendt, at Faaborg III blev sat i drift, før den var klar. Og det er i den forbindelse, at Søby Værft A/S kommer med en kommentar.
Læs også: Faaborg III sat i drift før den var klar
”Søby Værft A/S har efter leveringen til fulde opfyldt sin garantiforpligtigelse vedrørende de sager, der vedkommer værftet,” siger Roar Falkenberg.
Driftstop kunne være undgået
I sit brev erkender borgmester Hans Jørgensen, at den tidlige indsættelse af Faaborg III har betydet, at besætningen ikke har haft tid til at lære færgen at kende.
”Værftet deler i øvrigt borgmester Hans Jørgensens kommentar vedrørende manglende tid til at besætningen kunne få en indgående træning og uddannelse vedr. færgens teknik. Dermed kunne man efter vores opfattelse have undgået en hel del driftstop, ligesom det ville have medvirket til en hurtigere stabil drift af færgen,” siger Roar Falkenberg.
Han har dog forståelse for kommunens beslutning om at indsætte Faaborg III, fordi sikkerhedsgodkendelsen af den tidligere færge på ruten udløb.
”Vi forstår, at det af andre hensyn ikke var muligt at give besætningen denne træning og uddannelse forinden færgen blev taget i brug,” siger Roar Falkenberg.
Læs også: