Scandlines fremlægger rekordresultat
Med rekordresultat og bortsalg af sine fragt-ruter på Østersøen sidste år, er Scandlines nu trimmet til det salg, som hele tiden har været rederiets nuværende ejeres plan.
Dansk-tyske Scandlines sikrede et driftsresultat på 193 mio. EUR i 2012 efter øget fokus på kerneforretningen, som i dag alene består af de tre trafikmaskiner på henholdsvis Øresund, på Femern og mellem Gedser og Rostock. Resultatet steg med seks pct. i forhold til 2011. Dermed er Scandlines yderligere gearet til det forestående videresalg, som har været de to nuværende ejeres, kapitalfondene 3i og Allianz Capital Partners, plan siden 2007, hvor de sammen med en tredje partner købte Scandlines fra den danske og tyske stat.
Den positive udvikling skyldes ifølge Scandlines flere faktorer: Vækst i trafikken på Danmark-Tyskland-ruterne, en stærk præstation i catering og retail kombineret med operationelle forbedringer på tværs af koncernen. Per 10. oktober 2012 frasolgte Scandlines de baltiske fragtruter og afsluttede dermed en længere proces mod et nyt Scandlines med fokus på korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark-Sverige og Danmark-Tyskland. Årsomsætningen i Scandlines steg med 2,4 pct. i 2012 i forhold til året før, justeret for de baltiske fragtruter.
Driftsresultatet (recurring EBITDA) steg til 193 mio. EUR, svarende til en stigning på seks pct. i forhold til 2011. Driftsmargin udgjorde 31,7 pct., en forbedring på to procentpoints sammenlignet med året før, som følge af en væsentlig reduktion af omkostningsniveauet.
Salget af de baltiske fragtruter og reduktionen af gælden med 141 mio. EUR reducerede renteudgifterne betydeligt, hvilket medvirkede til at forbedre nettoresultatet med 66 mio. 76 mio. EUR for året. Bestyrelsen betegner det økonomiske resultat som tilfredsstillende. I 2013 og 2014 forventer Scandlines en samlet vækst på tre til seks pct. i både omsætning og nettoresultat. Baggrunden herfor er forventningen om fortsat vækst i den dansk-tyske trafikmængde kombineret med forbedrede resultater fra catering og retail samt effekten af fortsatte operationelle forbedringer.
Moderniseringen af den eksisterende flåde fortsætter således i 2013 og 2014 med fokus på brændstofreduktion samtidig med, at kundeoplevelsen er i højsædet, meddeler Scandlines endvidere.
I 2013 fokuserer Scandlines kraftigere på det svenske marked for at skabe større opmærksomhed om produkttilbuddene blandt de svenske kunder. Samtidig styrkes indsatsen inden for destinationsmarkedsføring.
Scandlines ønsker fortsat at styrke den centraleuropæiske trafikkorridor og planlægger derfor at investere i to nye færger til Gedser-Rostock-ruten. Færgerne skal sikre høj kapacitet, være miljøvenlige og give kunderne en unik oplevelse om bord. Design- og kravspecifikationen er netop sendt til et mindre antal værfter, og Scandlines forventer i slutningen af maj 2013 at underskrive en kontrakt om levering af to dobbeltender-færger til højsæsonen 2015.
Den positive udvikling skyldes ifølge Scandlines flere faktorer: Vækst i trafikken på Danmark-Tyskland-ruterne, en stærk præstation i catering og retail kombineret med operationelle forbedringer på tværs af koncernen. Per 10. oktober 2012 frasolgte Scandlines de baltiske fragtruter og afsluttede dermed en længere proces mod et nyt Scandlines med fokus på korte færgeruter med høj frekvens og kapacitet mellem Danmark-Sverige og Danmark-Tyskland. Årsomsætningen i Scandlines steg med 2,4 pct. i 2012 i forhold til året før, justeret for de baltiske fragtruter.
Driftsresultatet (recurring EBITDA) steg til 193 mio. EUR, svarende til en stigning på seks pct. i forhold til 2011. Driftsmargin udgjorde 31,7 pct., en forbedring på to procentpoints sammenlignet med året før, som følge af en væsentlig reduktion af omkostningsniveauet.
Salget af de baltiske fragtruter og reduktionen af gælden med 141 mio. EUR reducerede renteudgifterne betydeligt, hvilket medvirkede til at forbedre nettoresultatet med 66 mio. 76 mio. EUR for året. Bestyrelsen betegner det økonomiske resultat som tilfredsstillende. I 2013 og 2014 forventer Scandlines en samlet vækst på tre til seks pct. i både omsætning og nettoresultat. Baggrunden herfor er forventningen om fortsat vækst i den dansk-tyske trafikmængde kombineret med forbedrede resultater fra catering og retail samt effekten af fortsatte operationelle forbedringer.
Moderniseringen af den eksisterende flåde fortsætter således i 2013 og 2014 med fokus på brændstofreduktion samtidig med, at kundeoplevelsen er i højsædet, meddeler Scandlines endvidere.
I 2013 fokuserer Scandlines kraftigere på det svenske marked for at skabe større opmærksomhed om produkttilbuddene blandt de svenske kunder. Samtidig styrkes indsatsen inden for destinationsmarkedsføring.
Scandlines ønsker fortsat at styrke den centraleuropæiske trafikkorridor og planlægger derfor at investere i to nye færger til Gedser-Rostock-ruten. Færgerne skal sikre høj kapacitet, være miljøvenlige og give kunderne en unik oplevelse om bord. Design- og kravspecifikationen er netop sendt til et mindre antal værfter, og Scandlines forventer i slutningen af maj 2013 at underskrive en kontrakt om levering af to dobbeltender-færger til højsæsonen 2015.
Læs mere i Søfart fredag
Læs også: