Ingen rederier blandt mulige Scandlines-købere
Hverken DFDS eller Finnlines/Grimaldi skulle være blandt de mulige fremtidige ejere af Scandlines.
Der skulle angiveligt ikke være operative rederiinteresser i feltet af mulige købere til Scandlines. Det erfarer kilder tæt på de to nuværende ejere af Scandlines, kapitalfondene 3i og Allianz Capital Partners. Fredag i sidste uge var således deadline for købsbud på Scandlines, men hverken DFDS eller Grimaldi-ejede Finnlines skulle angiveligt have budt.
Ifølge flere internationale shippingmedier kan der i stedet blive tale om en ren finansiel overtagelse af Scandlines, da de tre bydere angiveligt skulle være kapitalfondene Apollo, Axe Private Equity og Nordic Capital.
Læs også:
3i og Allianz Capital Partners købte sammen med rederi-partneren Deutsche Seerederei Scandlines fra den danske og tyske stat i 2007 for i alt godt 11 mia. kr. Siden trak den eneste operative part, Deutsche Seerederei, sig og overlod ejerskabet til de to kapitalfonde. Den nuværende pris for Scandlines, som netop har præsenteret et godt regnskab, angives til at være i størrelsesordnen godt 10 mia. kr.
DFDS og Finnlines var ellers anset som mulige købere, da begge koncerner aktivt ønsker at konsolidere sig i short sea-markedet, som for begge bl.a. udgøres af Østersøområdet. Dog ligger det nuværende Scandlines, som alene er fokuseret på tre såkaldte trafikmaskiner, de højfrekvente færgeruter på Øresund, på Femern og mellem Gedser og Rostock, relativt langt fra kerneforretning hos DFDS og Finnlines, efter de mere fragtorienterede ro/pax-ruter sidste år blev afhændet til Stena Line og SOL.