Danske Færger vendte underskud til overskud
Danmarks store færgeoperatør blev bedre til at tjene penge i 2012, men opnåede ikke at øge overførelsestallene.
Danske Færger A/S kom ud af 2012 med et overskud på 30 mio. kr., som er en markant forbedring i forhold til 2011, hvor resultatet lød på minus 60 mio.kr. Det fremgår af årsrapporten for 2012, som lægges frem til generalforsamlingens godkendelse den 23. april 2013.
Administrerende direktør John Steen-Mikkelsen peger på flere forskellige årsager til det gode resultat:
”Det er i 2012 lykkedes os at fastholde samme mængder af trafik, som vi havde i 2011. Der ud over har vi haft et skarpt fokus på produktudvikling af vores salg om bord på færgerne, og her har vi øget omsætningen ganske betydeligt. Endelig har en målrettet indsats og fokusering på omkostningsniveauet blandt alle medarbejdere også været en klar medvirkende årsag til den flotte resultatforbedring i 2012. En forbedring som er kommet i hus til trods for, at prisen på brændstof i perioden har været stigende,” forklarer John Steen-Mikkelsen.
Han konstaterer også, at kundernes tilfredshed er stigende. Den samlede tilfredshedsgrad i svarene fra ca. 21.000 repræsentative kunder er nemlig steget fra 3,98 (ud af 5 mulige) i 2011 - til hele 4,11 i 2012. Han ser også positivt på udviklingen i indeværende år.
”Vi har i 2011 og 2012 gennemført et stort investeringsprogram, bl.a. med indsættelsen af to nye færger på overfarten Spodsbjerg-Tårs. De nye færger er over dobbelt så store som deres forgængere på overfarten. Der ud over satte vi en ny superkatamaran ind på overfarten mellem Ystad-Rønne Leonora Christina. Den er en af verdens største hurtigfærger. De nye og større færger giver os muligheden for at kunne overføre rigtig megen trafik på de mest eftertragtede afgange,” siger John Steen-Mikkelsen og fortsætter:
”En fortsat forbedret indtjening er vigtig set i lyset af, at ikke blot skal de nye færger forrentes, men i de kommende år vil der også være store investeringer, der skal foretages i forbindelse med indgåelse af nye kontrakter på rederiets ruter."
Administrerende direktør John Steen-Mikkelsen peger på flere forskellige årsager til det gode resultat:
”Det er i 2012 lykkedes os at fastholde samme mængder af trafik, som vi havde i 2011. Der ud over har vi haft et skarpt fokus på produktudvikling af vores salg om bord på færgerne, og her har vi øget omsætningen ganske betydeligt. Endelig har en målrettet indsats og fokusering på omkostningsniveauet blandt alle medarbejdere også været en klar medvirkende årsag til den flotte resultatforbedring i 2012. En forbedring som er kommet i hus til trods for, at prisen på brændstof i perioden har været stigende,” forklarer John Steen-Mikkelsen.
Han konstaterer også, at kundernes tilfredshed er stigende. Den samlede tilfredshedsgrad i svarene fra ca. 21.000 repræsentative kunder er nemlig steget fra 3,98 (ud af 5 mulige) i 2011 - til hele 4,11 i 2012. Han ser også positivt på udviklingen i indeværende år.
”Vi har i 2011 og 2012 gennemført et stort investeringsprogram, bl.a. med indsættelsen af to nye færger på overfarten Spodsbjerg-Tårs. De nye færger er over dobbelt så store som deres forgængere på overfarten. Der ud over satte vi en ny superkatamaran ind på overfarten mellem Ystad-Rønne Leonora Christina. Den er en af verdens største hurtigfærger. De nye og større færger giver os muligheden for at kunne overføre rigtig megen trafik på de mest eftertragtede afgange,” siger John Steen-Mikkelsen og fortsætter:
”En fortsat forbedret indtjening er vigtig set i lyset af, at ikke blot skal de nye færger forrentes, men i de kommende år vil der også være store investeringer, der skal foretages i forbindelse med indgåelse af nye kontrakter på rederiets ruter."
Danske Færger overførte i 2012 godt 4,4 mio. passagerer og over 1,1 mio. personbiler på sine i alt fem ruter, hvilket er på niveau med året før. Samtidigt overførtes 86.600 lastbiler, hvilket er fire pct. færre end i 2011.
Kilde: Danske Færger A/S
Kilde: Danske Færger A/S
Læs også: