Piratrapport: Milliardstor rederomkostning
Ny rapport om somalisk pirateri viser, at selvom de samlede antipirat-omkostninger er faldet, står rederne tilbage med en markant større del af regningen
Sikker passage for handelsflåden på havet ud for Somalia har en høj pris. Helt bestemt seks milliarder dollar, anslår den amerikanske organisation Oceans Beyond Piracy i sin seneste årsrapport, som tirsdag blev præsenteret i København.
Seks milliarder dollar i samlede omkostninger fordelt på især militær tilstedeværelse, forsikring samt ikke mindst øget bunkerforbrug og brug af bevæbnede vagter ombord på skibene, er en samlet nedgang på en milliard dollar, i forhold til 2011.
For rederne er der dog langt fra tale om en nedgang i omkostningerne og den mere udbredte brug af bevæbnede vagter i højrisikoområder har ført til en markant stigning i den omkostningspost, der beløber sig til godt to milliarder af de i alt seks milliarder.
Pirateri ud for Somalias kyststrækning og i store dele af det Indiske Ocean har været et stort maritime problem gennem de sidste fem år, men netop i 2012 var der langt færre angreb og kapringer end tidligere.
BIMCOs vice general sekretær Michael Lund siger om rapporten:
“Rapporten understreger vigtigheden af, at regeringer og shippingindustrien stadig har fokus på at bekæmpe pirateri og den viser, at problemer, som det somaliske pirat problem, kan vokse sig til at være ekstremt dyrt over tid,”.
Rapporten konkluderer, at selvom, der har været langt færre angreb og kapringer, er de samlede omkostninger for det internationale samfund stadig høje og set på omkostninger per angreb er omkostninger steget markant.