Søfartens Ledere kræver bevæbnede vagter i Vestafrika
Den alvorlige udvikling i Vestafrikas pirateri kalder på samme beskyttelse af søfarende og skibe som i Østafrika, mener Søfarts Ledere, der kræver bevæbnede vagter og hardship-tillæg til de søfarende i Guineabugten.
”Efter vores mening bør rederierne skærpe deres risikovurderinger for sejlads i Vestafrika med fokus på de områder og skibstyper, der er mest udsat for angreb. Rederierne har fået adgang til brug af bevæbnede vagter, og det mener jeg helt klart, at der også ligger en forpligtelse til at benytte sig af - ikke mindst på produkttankere i Guineabugten, som i stigende grad udsættes for angreb,” siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
Han mener også, at søfolkene i Guineabugten skal have hardship-tillæg.
Rederierne afviser hardship-tillæg
På det seneste møde i DIS Kontaktudvalg, der består af Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening, Metal Søfart og Dansk Sø-Restaurationsforening, afviste rederne at udbetale hardship-tillæg i Guineabugten. De ønsker generelt at bruge pengene på at øge sikkerheden om bord.