23948sdkhjf

Søfartens Ledere kræver bevæbnede vagter i Vestafrika

Den alvorlige udvikling i Vestafrikas pirateri kalder på samme beskyttelse af søfarende og skibe som i Østafrika, mener Søfarts Ledere, der kræver bevæbnede vagter og hardship-tillæg til de søfarende i Guineabugten.
Søfartens Ledere ser med stigende bekymring på udviklingen i piratangreb mod den civile skibstrafik ud for Vestafrika.
 
”Efter vores mening bør rederierne skærpe deres risikovurderinger for sejlads i Vestafrika med fokus på de områder og skibstyper, der er mest udsat for angreb. Rederierne har fået adgang til brug af bevæbnede vagter, og det mener jeg helt klart, at der også ligger en forpligtelse til at benytte sig af - ikke mindst på produkttankere i Guineabugten, som i stigende grad udsættes for angreb,” siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.
 
Han mener også, at søfolkene i Guineabugten skal have hardship-tillæg.
 
”Vi stiller vi os uforstående overfor, at rederierne ikke udbetaler de søfarende hardship-tillæg til lønningerne i Vestafrika, som det er tilfældet i højrisikoområderne ud for f. eks. Somalia, når piratproblemet åbenlyst er lige så stort i Guineabugten. De ekstra tiltag, procedurer, merarbejde og stress, som begrunder hardship-tillægget, er de samme i Vestafrika som ved Afrikas Horn, så der er efter vores oplysninger og opfattelse ingen tvivl om, at forudsætningerne for at udbetale tillægget er til stede,” siger Fritz Ganzhorn.
 
Rederierne afviser hardship-tillæg
På det seneste møde i DIS Kontaktudvalg, der består af Danmarks Rederiforening, Rederiforeningen for Mindre Skibe, Rederiforeningen af 1895, Søfartens Ledere, Maskinmestrenes Forening, Metal Søfart og Dansk Sø-Restaurationsforening, afviste rederne at udbetale hardship-tillæg i Guineabugten. De ønsker generelt at bruge pengene på at øge sikkerheden om bord.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078