23948sdkhjf

KatExpress 2 hjem til Aarhus

Mols-Liniens nye katamaranfærge, KatExpress 2, lagde fredag morgen til kaj i Aarhus.
Klokken syv i morges, fredag den 26. april, lagde Mols-Liniens nye katamaranfærge, KatExpress 2, til kaj i Aarhus. Begivenheden blev fulgt af et stort opbud fra pressen og forventningsfulde familiemedlemmer til besætningen. KatExpress 2 har sejlet 25.000 kilometer fra Tasmanien via Panama og skal nu ligge i Aarhus indtil den 2. maj, hvor den bliver sat i drift.


”Færgen er ikke bygget til at sejle så langt, men turen er gået som forventet. Vi har haft to hårde uvejr undervejs. Det ene ved det Tasmanske Hav, det varede i tre dage, og der sov vi ikke. Det knirker, knager og brager i det hele, det er ikke så behageligt,” siger kaptajn Jimmy Balle.

Sammen med 11 øvrige besætningsmedlemmer har han sejlet KatExpress 2 den lange vej. En tur der har taget 36 dage inklusiv to stop undervejs. Et i Panama og et Papeete i Tahiti. Jimmy Balle forlod Danmark den 9. marts og har altså været væk i 49 dage. Og det er en speciel oplevelse at sejle så langt.

”Vi var Palle alene i verden uden det sædvanlige sikkerhedsnet. Og der er kun os selv til at løse de problemer, der opstår undervejs. Vi havde både et maskinelt og et teknisk problem, som vi fik løst undervejs,” siger Jimmy Balle.

 
Sov på gulvet
KatExpress 2 er langt fra beregnet til en så lang rejse, som de 12 besætningsmedlemmer har været på. Derfor har de sovet på madrasser på gulvet, deles om et bad og den daglige motion bestod af en løbetur på bildækket. 

”Det har været en udfordring at have nok ferskvand, og det har naturligvis begrænset badetiden, så når der var godt vejr, brugte vi havvand,” siger Jimmy Balle.

4 lodser om bord
I Panamakanalen er det lodserne, der overtager kommandoen. KatExpress 2 er så specielt et skib, at der kom ikke mindre end fire lodser om bord. KatExpress 2 er nemlig 104 fod bred, mens Panamakanalen er 108. 

KatExpress 2 ligner på mange områder KapExpress 1, men der er dog enkelte forskelle. KatExpress 2 kan have 1.000 passagerer med, og det er 200 færre end KatExpress 1.

“Når vi har udsolgt på vogndækket, har vi ikke mere end omkring 900 passagerer med, og derfor har vi valgt at lave mere plads f.eks. omkring stole og borde på KatExpress 2,” siger Mikkel Hangaard Hybe, marketingchef ved Mols-Linien.

KatExpress 2 kan have 417 personbiler med.

Læs også: 
 
 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082