Triple-E's første udfordrer
Kinesiske CSCL meldes klar til at bestille 18.000 TEU'ere
Der har været spekuleret en del i, hvilket rederi, der først ville tage handsken op fra Maersk Line med hensyn til bestilling af megaskibene af Triple-E-klassen, hvoraf den første er lige på trapperne fra koreanske Daewoo.
Det er da også tre koreanske værfter, der nævnes som sandsynlige arnesteder for de enheder, som kinesiske China Shipping Container Lines meldes ude efter. Ingen kinesiske værfter er pt. i stand til at bygge skibe i den klasse, forlyder det.
Umiddelbart kunne Daewoo på baggrund af Maersk Line ordren på 20 Triple-Eenheder ligne en favorit til at vinde ordren, men Hyundai skulle ifølge markedsrapporterne være mere sulten efter ordre, og kan derfor rimeligvis acceptere en lavere pris. CSCL opererer pt. ni 13.000 TEU'ere, der sejler i samsejling med franske CMA-CGM og arabikse UACS - der i øvrigt også har været nævnt som mulig interessent i nye 18.000 TEU'ere.