Næssund færgeprojekt får millionstøtte
8,8 mio. kr. fra Den Maritime Omstillingspulje giver færgeprojekt kæmpeboost
Danmarks - og formentlig verdens - første helt CO2 neutrale færge kan være på vej til at overtage turene mellem Thy og Mors for Næssund færgefart. Med udgangspunkt i analyseprojektet ØKO-Ø færgen (der blev støttet af Den Danske Maritime Fond) er der nu sat tal og streger på en afløser for Næssund-færgen, der vil blive helt CO2 neutral.
Færgen skal bygges i kulfiber og skal sejle på elkraft, der for sin del leveres af energi fra vindmøller. Derved spares i forhold til den nuværende færge et forbrug på 118.000 liter diesleolie. At den bygges i kulfiber betyder for sin del, at vægten i forhold til en tilsvarende færge i stål halveres, hvorved energiforbruget logisk sænket.
Støtten fra udviklingfonden bringer projektet et stykke videre, men der skal dog findes en samlet finansiering på 50 mio. kr.
Bag projektet står Mors-Thy Færgefart, Danish Yachts, Erhvervshus Nord og MARCOD, og fra sidstnævnte organisationen udtaler adm. direktør Niels Christensen om projektet:
Med kulfiberteknologien har vi en mulighed for at få nybygningsværfter
tilbage i Danmark, og det ligger der et stort beskæftigelsespotentiale i. Alene
herhjemme findes der cirka 45 af denne type indenrigsfærger, som i gennemsnit
er over 30 år gamle og derfor står overfor en snarlig udskiftning. For at få
realiseret denne her mulighed er det helt afgørende, at vi har nogle visionære
kommuner som Thisted og Mors, der tør gå forrest og vise vejen for en ny og
grønnere skibsfart for vores indenrigsfærger. Samtidig er vi heldige med at
have en teknologiførende virksomhed som Danish Yachts i Danmark, som er
eksperter i at bygge i kulfiberkomposit.