Færgeaftale bekræftet
Som tidligere omtalt i Søfart er der fra henholdsvis 1. maj næste år og 1. oktober indgået aftaler om besejlingen af ruterne mellem Bøjden-Fynshav og Kalundborg-Ballen. Sidstnævnte havn skal afløse Kolby Kaas som anløbshavn på Samsø, hvorved sejltiden kan reduceres med op til 1/3.
Den nye færgehavn i Ballen skal bekostes af Samsø Kommune, der samtidigt selv er i færd med at få bygget en ny færge til ruten mellem Hou og Sælvig – der skal drives af et nyt kommunaltejet færgerederi. Denne nye færge bliver Danmarks første gasdrevne færge.
Ruten mellem Kalundborg og Ballen skal betjenes af Danske Færges Kanhave, der pt. sejler mellem Hou og Sælvig. Den vil inden indsættelsen på den nye rute fpr installeret et hængedæk, så kravet om øget kapacitet imødekommes.
Bøjden-Fynshav skal fortsat betjenes af færgerne Frigg Sydfyen og Odin Sydfyen, men her er det aftalt, at ruten kun skal betjenes af begge færge i 120 dage (sommersæsonen) om året. Resten af året skal kun den ene færge holde ruten åben.