Staten holdt skadesløs efter mislykket fiskeriinspektionsskib
Et netop indgået forlig i en voldgiftssag sikrer, at den danske stat får dækket alle sine udgifter efter en totalt mislykket kontrahering af et nyt fiskeriinspektionsskib i Spanien i 2007.
Den danske stat har nu fået sine penge retur for et spanskbygget fiskeriinspektionsskib, der aldrig blev leveret. Således er 135 mio. kr. nu tilgået staten efter et forlig i en voldgiftssag mod de garantistillende spanske banker, som blev indledt sidste år. Reelt har staten kun betalt 100 mio. kr. i rater til bygningen af det nye fiskeriinspektionsskib Nordsøen, som blev kontraheret for i alt 110 mio. kr. helt tilbage i 2007. Men med påløbende renter ender beløbet på 135 mio. kr.
”Beløbet betyder, at den danske stat bliver holdt skadesløs. Vi manglede at indbetale én rate, så vi havde 100 mio. kr. ude, men med de påløbne renter dækker det tilbagebetalte beløb også de udgifter, vi har haft i forbindelse med design og det langvarige byggetilsyn på skibet,” forklarer Anders Munk Jensen, vicedirektør med ansvar for fiskeri i NaturErhvervsstyrelsen til Søfart.
Dermed kan der nu sættes punktum i en usædvanlig langtrukket sag forårsaget af økonomiske og strukturelle problemer på først det værft, der vandt EU-licitationen på bygningen af skibet, Astilleros M. Cies, og siden også det andet spanske værft, som overtog kontrakten. Et forløb, der i starten af året fik NaturErhvervsstyrelsen til at omstrukturere flådeberedskabet, da det stod klart, at den nye Nordsøen ikke ville blive leveret.
Dette medførte bl.a., at den oplagte Havørnen blev re-mobiliseret, det andet fiskeriinspektionsskib Vestkysten opgraderet – og endeligt, at Havternen blev bevilget flere driftstimer og en ekstra besætning. Samtidigt blev det gamle fiskeriinspektionsskib Nordsøen, der oprindeligt skulle have været afløst af den spanske nybygning, udfaset og sat til salg. I alt kostede flåderokaden ni stillinger.
Anders Munk Jensen vurderer, at den nuværende flådesammensætning ville kunne løfte NaturErhvervsstyrelsens aktuelle politisk-bestemte fiskeriinspektionsopgaver frem til 2020.
Det var det daværende Fiskeridirektoratet, som kontraherede den nye Nordsøen tilbage i vinteren 2007 hos det spanske værft Astlleros M. Cies efter en EU-licitation. Værftet gik imidlertid konkurs to år senere, da nybygningen var cirka 80 pct. færdigbygget. Konkursen tilskrives en uheldig kombination af dels den generelle økonomiske krise i 2008-09 og dels voldsomme og langvarige arbejdsnedlæggelser i forbindelse med den spanske regerings privatiseringer af landets værftsindustri.
Da leveringsterminen i byggekontrakten i 2009 blev passeret, opsagde Fiskeridirektoratet i starten af 2010 kontrakten. Opsigelsen gav imidlertid moment til realitetsforhandlinger mellem parterne, som endte med en genoptagelse af den oprindelige kontrakt, men med ny leveringstermin og ved et andet værft i regionen, Astilleros Francisco Cardama.
Men også det nye værft havde svært ved at færdiggøre skibet i henhold til specifikationerne stillet i kontrakten. Efter flere udsættelser overskred værftet 31. august 2011 en ultimativ deadline sat fra dansk side, hvorved kontrakten blev ophævet.
”Beløbet betyder, at den danske stat bliver holdt skadesløs. Vi manglede at indbetale én rate, så vi havde 100 mio. kr. ude, men med de påløbne renter dækker det tilbagebetalte beløb også de udgifter, vi har haft i forbindelse med design og det langvarige byggetilsyn på skibet,” forklarer Anders Munk Jensen, vicedirektør med ansvar for fiskeri i NaturErhvervsstyrelsen til Søfart.
Dermed kan der nu sættes punktum i en usædvanlig langtrukket sag forårsaget af økonomiske og strukturelle problemer på først det værft, der vandt EU-licitationen på bygningen af skibet, Astilleros M. Cies, og siden også det andet spanske værft, som overtog kontrakten. Et forløb, der i starten af året fik NaturErhvervsstyrelsen til at omstrukturere flådeberedskabet, da det stod klart, at den nye Nordsøen ikke ville blive leveret.
Dette medførte bl.a., at den oplagte Havørnen blev re-mobiliseret, det andet fiskeriinspektionsskib Vestkysten opgraderet – og endeligt, at Havternen blev bevilget flere driftstimer og en ekstra besætning. Samtidigt blev det gamle fiskeriinspektionsskib Nordsøen, der oprindeligt skulle have været afløst af den spanske nybygning, udfaset og sat til salg. I alt kostede flåderokaden ni stillinger.
Anders Munk Jensen vurderer, at den nuværende flådesammensætning ville kunne løfte NaturErhvervsstyrelsens aktuelle politisk-bestemte fiskeriinspektionsopgaver frem til 2020.
Det var det daværende Fiskeridirektoratet, som kontraherede den nye Nordsøen tilbage i vinteren 2007 hos det spanske værft Astlleros M. Cies efter en EU-licitation. Værftet gik imidlertid konkurs to år senere, da nybygningen var cirka 80 pct. færdigbygget. Konkursen tilskrives en uheldig kombination af dels den generelle økonomiske krise i 2008-09 og dels voldsomme og langvarige arbejdsnedlæggelser i forbindelse med den spanske regerings privatiseringer af landets værftsindustri.
Da leveringsterminen i byggekontrakten i 2009 blev passeret, opsagde Fiskeridirektoratet i starten af 2010 kontrakten. Opsigelsen gav imidlertid moment til realitetsforhandlinger mellem parterne, som endte med en genoptagelse af den oprindelige kontrakt, men med ny leveringstermin og ved et andet værft i regionen, Astilleros Francisco Cardama.
Men også det nye værft havde svært ved at færdiggøre skibet i henhold til specifikationerne stillet i kontrakten. Efter flere udsættelser overskred værftet 31. august 2011 en ultimativ deadline sat fra dansk side, hvorved kontrakten blev ophævet.