Havne kan mere end Trængselskommissionen tror
Trængselskommissionen anerkender havnens betydning i strategien for at reducere støj, trængsel og luftforurening. Men Danske Havnes formand, Uffe Steiner Jensen, mener, at havnen og den blå landevej kan aflaste væsentlig mere, end der lægges op til.
Trængselskommissionen har i dag offentliggjort deres strategi for modernisering af hovedstadsområdet. Og ”den rejsende i centrum” er en klar prioritering i visionen for at reducere trængsel i hovedstadsområdet.
Kollektiv trafik og cyklisme bliver gentaget og gentaget som strategien for at reducere trængsel, støj og forurening i København. Det kan give mening, når der er tale om de mange pendlere, der hver dag skal til og fra arbejde. Vejen af hvilken, de vælger, kan føre til mere eller mindre trængsel.
Men, fortsætter Uffe Steiner Jensen, ”Trængselskommissionen overser et væsentligt redskab til at reducere trængsel, støj og forurening i hovedstadsområdet. Hvad med alt det, som de mange passagerer skal leve af og arbejde med? Hvad med godset?”.
Trængselskommissionen fremhæver selv Københavns Havns konkurrenceevne i forhold til godshåndtering. Derfor fremhæver kommissionen også vigtigheden af en tunnel under Svanemøllehavnen, og anbefaler konkret, at der etableres en ny vejforbindelse fra Nordhavnsvej til ydre Nordhavn. Begrundelsen er netop baseret på en aflastning af den tunge trafik, mindre trængsel i beboelsesområder og en mere smidig transport i forbindelse med krydstogtsstrømmen, der forventes øget i de kommende år.
Men godstransport via havnen skal tænkes meget mere ind i strategien om trængselsreduktion. I transporten af gods kan havne og de blå veje aflaste det trængte vejnet. Sejlads er samtidig den transportform, der forurener mindst.
Den blå løsning er en win win situation i arbejdet på at reducere trængslen i København. Et konkret eksempel: Realdania og Kulturministeriet er i gang med at anlægge en helt ny plads på Kvæsthusmolen. Normalt bliver jorden kørt med lastbiler – altså en løsning, der øger trængslen og luftforureningen i København. Projektet på Kvæsthusmolen betyder bl.a. en hel masse overskydende jord, der hidtil er blevet transporteret i lastvogn. Nu bliver det i stedet sejlet til Køge Havn. Her bruges jorden til udvidelse af Køge Havn. Københavnerne bliver ”sparet” for 4.500 lastvogne gennem byen.
Samarbejdet mellem Kvæsthusselskabet (Realdania), NCC og Køge Jorddepot om at sejle jord fra København til Køge Havn er blevet kaldt unik og visionær. Danske Havne så gerne, at ”Den Blå Landevej” bliver en standardiseret og anvendt løsning på langt flere transportruter.
Som Uffe Steiner Jensen påpeger, ”eksisterer en del af løsningen på trængselsproblematikken allerede. De negative konsekvenser af vejtransport - luftforening, trafikulykker, støj og trængsel på vejnettet – kan reduceres ved en øget brug af ”Den Blå Landevej”. Danske erhvervshavne er derfor en oplagt og ansvarlig del af løsningen på trængslen i hovedstadsområdet såvel som resten af Danmark.”
Kollektiv trafik og cyklisme bliver gentaget og gentaget som strategien for at reducere trængsel, støj og forurening i København. Det kan give mening, når der er tale om de mange pendlere, der hver dag skal til og fra arbejde. Vejen af hvilken, de vælger, kan føre til mere eller mindre trængsel.
Men, fortsætter Uffe Steiner Jensen, ”Trængselskommissionen overser et væsentligt redskab til at reducere trængsel, støj og forurening i hovedstadsområdet. Hvad med alt det, som de mange passagerer skal leve af og arbejde med? Hvad med godset?”.
Trængselskommissionen fremhæver selv Københavns Havns konkurrenceevne i forhold til godshåndtering. Derfor fremhæver kommissionen også vigtigheden af en tunnel under Svanemøllehavnen, og anbefaler konkret, at der etableres en ny vejforbindelse fra Nordhavnsvej til ydre Nordhavn. Begrundelsen er netop baseret på en aflastning af den tunge trafik, mindre trængsel i beboelsesområder og en mere smidig transport i forbindelse med krydstogtsstrømmen, der forventes øget i de kommende år.
Men godstransport via havnen skal tænkes meget mere ind i strategien om trængselsreduktion. I transporten af gods kan havne og de blå veje aflaste det trængte vejnet. Sejlads er samtidig den transportform, der forurener mindst.
Den blå løsning er en win win situation i arbejdet på at reducere trængslen i København. Et konkret eksempel: Realdania og Kulturministeriet er i gang med at anlægge en helt ny plads på Kvæsthusmolen. Normalt bliver jorden kørt med lastbiler – altså en løsning, der øger trængslen og luftforureningen i København. Projektet på Kvæsthusmolen betyder bl.a. en hel masse overskydende jord, der hidtil er blevet transporteret i lastvogn. Nu bliver det i stedet sejlet til Køge Havn. Her bruges jorden til udvidelse af Køge Havn. Københavnerne bliver ”sparet” for 4.500 lastvogne gennem byen.
Samarbejdet mellem Kvæsthusselskabet (Realdania), NCC og Køge Jorddepot om at sejle jord fra København til Køge Havn er blevet kaldt unik og visionær. Danske Havne så gerne, at ”Den Blå Landevej” bliver en standardiseret og anvendt løsning på langt flere transportruter.
Som Uffe Steiner Jensen påpeger, ”eksisterer en del af løsningen på trængselsproblematikken allerede. De negative konsekvenser af vejtransport - luftforening, trafikulykker, støj og trængsel på vejnettet – kan reduceres ved en øget brug af ”Den Blå Landevej”. Danske erhvervshavne er derfor en oplagt og ansvarlig del af løsningen på trængslen i hovedstadsområdet såvel som resten af Danmark.”
Kilde: Danske Havne