CH Marine Consult underleverandør til Esvagt-skibe
Norske Havyard, der skal bygge Esvagts to nye vind offshore-skibe, outsourcer designarbejde til Frederikshavn.
Skibsdesignvirksomheden CH Marine Consult ved Frederikshavn skal være underleverandør til Esvagts to første purpose-byggede skibe til vind offshore. Det drejer sig om de to Hayyard 832 SOV (Service Operation Vessels), som Esvagt kontraherede juli i år hos det norske værft Havyard til levering i henholdsvis december 2014 og marts 2015.
Havyard, der bl.a. er specialiseret i tonnage til olie- og gas offshore-industrien, har længde anvendt CH Marine Consult som underleverandør af 3D CAD-baseret designanimation af maskinrum, tank og rørsystemer under hoveddækket i forbindelse med detailprojektering af nybygninger.
Det bliver også inden for det felt, at CH Marine Consult denne gang skal involveres, oplyser virksomhedens ejer og direktør, Claus Haumann til Søfart.dk.
”Der er tale om et helt nyt design, der på flere punkter adskiller sig fra de platform supply-skibe, vi oftest har været involveret i for værftet. Der bliver to adskilte maskinrum og en anden tankkonfiguration, da skibene jo ikke skal kunne laste de samme platformsmedier, som et supply-skib skal. Omfangsmæssigt er opgaven på omkring 4.000 timer,” anslår Claus Haumann.
CH Marine Consult blev etableret i Frederikshavns Maritime Erhvervspark i 2005. Siden har virksomheden, der i dag har 19 ansatte, imidlertid bosat sig i en landsby uden for Frederikshavn. CH Marine Consults primære marked er den norske værftsindustri.
Havyard, der bl.a. er specialiseret i tonnage til olie- og gas offshore-industrien, har længde anvendt CH Marine Consult som underleverandør af 3D CAD-baseret designanimation af maskinrum, tank og rørsystemer under hoveddækket i forbindelse med detailprojektering af nybygninger.
Det bliver også inden for det felt, at CH Marine Consult denne gang skal involveres, oplyser virksomhedens ejer og direktør, Claus Haumann til Søfart.dk.
”Der er tale om et helt nyt design, der på flere punkter adskiller sig fra de platform supply-skibe, vi oftest har været involveret i for værftet. Der bliver to adskilte maskinrum og en anden tankkonfiguration, da skibene jo ikke skal kunne laste de samme platformsmedier, som et supply-skib skal. Omfangsmæssigt er opgaven på omkring 4.000 timer,” anslår Claus Haumann.
CH Marine Consult blev etableret i Frederikshavns Maritime Erhvervspark i 2005. Siden har virksomheden, der i dag har 19 ansatte, imidlertid bosat sig i en landsby uden for Frederikshavn. CH Marine Consults primære marked er den norske værftsindustri.
Læs også: