23948sdkhjf

Færgefonden igen i vælten

TØF-møde fokuserede på muligheden af at etablere en færgefond
Med Kattegat-Rutens stop gik der en broklap ned for sejladsen med lastbiler på Kattegat mellem aarhus og Kalundborg. Men spørgsmålet er stadigt, om det vil blive et permanent stop, eller om, der kan retableres en rute.
 
det var blandt emnerne på et møde hos TØF, hvor især ideen om etableringen af en såkaldt færgefond var oppe at vende. Fonden skulle dannes efter nogenlunde samme skitse, som regeringen har brugt i forbindelse med etableringen af den togfond, der skal kanalisere mere trafik over på jernbanedriften.
 
Mødet blev der redegjort for, hvad det maksimalt må koste at sejle lastbiler, frem for at lade dem forcerer over Storebælt til de nuværende priser. Og i henhold til vognmændene må en billet over kattegat maksimalt koste 1.200 kroner for at den kan konkurrer med bropriserne og det sideløbende brændstofsforbrug ved at køre om af Fyn i stedet for at lade sig sejle mellem Aarhus og kalundborg. Og 1.200 kan man ikke pt. holde en rentabel indtægt for pr. lastbil for hos færgerederierne.
 
Løsningen kunne altså være tilskud til færgedriften fra en færgefond, der ikke alene vil kunne bidrage til opretholdelsen af en færgedrift, der også vil gavne almenhellet, men også medvirke til at reducere strømmen af lastbiler mellem Jylland og Sjælland med ca. 100.000 om året.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078