ECA-seminar hos Danmarks Rederiforening
Partnerskab for Grøn Skibsfart vil holde status
i nærmer os 2015 og dermed ECA-kravenes ikrafttræden. Hvordan går det med udmøntningen af lovgivningen om svovludledningen, og hvad er status for de forskellige løsningsmuligheder – scrubber, LNG og lavsvovlolie? De seneste års debat har helt sikkert skabt politisk bevågenhed omkring behovet for omkostningseffektive løsninger, og der pusles både på nationalt plan og i Bruxelles med mulige løsninger.
I den forbindelse inviterer Partnerskab for grøn Skibsfart til statusseminar i Danmarks Rederiforening onsdag den 4. december 2013 kl. 9.00 - ca. 15.30.
Partnerskabet for grøn Skibsfart, der er et samarbejde mellem Miljøstyrelsen og Danmarks Rederiforening, har skiftet navn fra Partnerskabet for Renere Skibsfart for at kunne favne fremtidens krav, som er en del af en bredere dagsorden end blot brændstof.
Derfor fokuserer eftermiddagens program på de krav, der kommer på dagsordenen i de kommende år:
NOx, black carbon og partikler
Hvordan ser den politiske situation ud mht. kommende NECA-områder?
Hvordan defineres black carbon, og hvad betyder det for skibsfarten?
Og endelig - hvordan håndterer vi partikeludledningen?
På seminaret deltager bl.a. redere, udstyrsproducenter, myndigheder, NGO’er, forskere og andre med interesse i grøn skibsfart.