Danske investorer bag krydstogtskib
Ocean Endeavour bliver det 12. krydstogtskib med danske ejerinteresser. Skibet blev forleden overtaget i Las Palmas.
En gruppe danske investorer har overtaget krydstogtskibet Kristina Katarina fra det finske rederi Kristina Cruises Oy. Det knapt 13.000 bt. store krydstogtskib blev for nylig overtaget i Las Palmas på De Kanariske Øer, hvor skibsnavnet ved samme lejlighed blev ændret til Ocean Endeavour.
Ejerskabet af Ocean Endeavour er formelt placeret i Bahamas-selskabet Endeavour Partners Ltd., mens teknisk og kommerciel management er placeret hos det tidligere ISP i Miami, der i dag hedder FleetPro Ocean.
Ejer-repræsentationen for investorgruppen sker fra SunStone Ships Inc., hvorfra President og CEO Niels-Erik Lund over for Søfart.dk bekræfter den 100 pct. danske deltagelse i investorgruppen. Han ønsker dog ikke, uden en forudgående aftale med investorerne, at komme nærmere ind på deres identitet. Men ifølge Niels-Erik Lund er der denne gang ikke tale om en gruppe med relation til Clipper Group, som ellers allerede har fem krydstogtskibe samt to flodpassagerskibe placeret hos FleetPro Ocean/SunStone Ships Inc.
Kristina Cruises måtte sælge Kristina Katarina på grund af økonomiske problemer, der ifølge flere iagttagere begyndte, da det familieejede rederi i 2010 blev tvunget til at udfase deres tidligere, og eneste, world wide-opererede krydstogtskib, den 50 år gamle Kristina Regina, da skibet ikke kunne opgraderes til SOLAS-2010-reglerne.
Rederiet erstattede i stedet Kristina Regina med krydstogtskibet The Iris – en oprindeligt polskbygget færge fra 1982 – som efter en omfattende renovering blev indsat som Kristina Katarina. Imidlertid opnåede Kristina Katarina aldrig den samme popularitet som den gamle Kristina Regina, hos Kristina Cruises’ overvejende finske publikum.
Ocean Endeavour bliver det 14. oceangående krydstogtskib i management hos FleetPro Ocean. Flåden er kendetegnet ved at bestå af små og ældre krydstogtskibe. Flere af skibene opereres i den eksklusive ende af krydstogtmarkedet, mens andre bl.a. udbydes som indkvarteringsfartøjer til offshore vind-branchen, eksempelvis i Comfort at Sea, der har Blue Water Shipping som dansk partner.
Med den danske investorgruppes køb af Ocean Endeavour har Det Blå Danmark nu en flåde på 12 skibe, der kan kategoriseres som oceangående krydstogtskibe. Den danske relation er dog i alle tilfældene alene ejer/investormæssig, så Danmark som søfartsnation spiller, modsat inden for en lang række andre skibssegmenter, endnu ingen rolle internationalt på krydstogtområdet.
Ocean Endeavour blev leveret fra polske Stocznia Szczecinska im A. Warskiego i 1982 under navnet Konstantin Simonov til sovjetiske Baltic Shipping. Nybygningen nåede at sejle seks år som færge, inden den blev ombygget til krydstogtskib. Først som Francesca og siden som The Iris.
Læs også:
Ejerskabet af Ocean Endeavour er formelt placeret i Bahamas-selskabet Endeavour Partners Ltd., mens teknisk og kommerciel management er placeret hos det tidligere ISP i Miami, der i dag hedder FleetPro Ocean.
Ejer-repræsentationen for investorgruppen sker fra SunStone Ships Inc., hvorfra President og CEO Niels-Erik Lund over for Søfart.dk bekræfter den 100 pct. danske deltagelse i investorgruppen. Han ønsker dog ikke, uden en forudgående aftale med investorerne, at komme nærmere ind på deres identitet. Men ifølge Niels-Erik Lund er der denne gang ikke tale om en gruppe med relation til Clipper Group, som ellers allerede har fem krydstogtskibe samt to flodpassagerskibe placeret hos FleetPro Ocean/SunStone Ships Inc.
Kristina Cruises måtte sælge Kristina Katarina på grund af økonomiske problemer, der ifølge flere iagttagere begyndte, da det familieejede rederi i 2010 blev tvunget til at udfase deres tidligere, og eneste, world wide-opererede krydstogtskib, den 50 år gamle Kristina Regina, da skibet ikke kunne opgraderes til SOLAS-2010-reglerne.
Rederiet erstattede i stedet Kristina Regina med krydstogtskibet The Iris – en oprindeligt polskbygget færge fra 1982 – som efter en omfattende renovering blev indsat som Kristina Katarina. Imidlertid opnåede Kristina Katarina aldrig den samme popularitet som den gamle Kristina Regina, hos Kristina Cruises’ overvejende finske publikum.
Ocean Endeavour bliver det 14. oceangående krydstogtskib i management hos FleetPro Ocean. Flåden er kendetegnet ved at bestå af små og ældre krydstogtskibe. Flere af skibene opereres i den eksklusive ende af krydstogtmarkedet, mens andre bl.a. udbydes som indkvarteringsfartøjer til offshore vind-branchen, eksempelvis i Comfort at Sea, der har Blue Water Shipping som dansk partner.
Med den danske investorgruppes køb af Ocean Endeavour har Det Blå Danmark nu en flåde på 12 skibe, der kan kategoriseres som oceangående krydstogtskibe. Den danske relation er dog i alle tilfældene alene ejer/investormæssig, så Danmark som søfartsnation spiller, modsat inden for en lang række andre skibssegmenter, endnu ingen rolle internationalt på krydstogtområdet.
Ocean Endeavour blev leveret fra polske Stocznia Szczecinska im A. Warskiego i 1982 under navnet Konstantin Simonov til sovjetiske Baltic Shipping. Nybygningen nåede at sejle seks år som færge, inden den blev ombygget til krydstogtskib. Først som Francesca og siden som The Iris.
Læs også:
ISP-grundlægger skifter til SunStone Ships