23948sdkhjf

Is er stadig en stor udfordring

Royal Arctic Line i Aalborg er vært for maritimt arktisk seminar.
”Vi ønsker snarest muligt en polarkode, som regulerer den maritime industri, som opererer i Arktis og Antarktis. Der er lodskrav på, ligesom der i dag er tekniske bekendtgørelser.
Vi behøver øget fokus på søopmåling og hydrografi og fokus på SAR-faciliteter og ressourcer."

Det sagde Fleet Manager i Royal Arctic Line Jens Boye i sin gennemgang af selskabets udfordringer i de barske områder mod nord.

Han er en af foredragsholderne på dagens seminar i Aalborg om udfordringerne i Arktis.

”Is og navigation vil fortsat være store udfordringer i fremtiden, men der vil komme øget trafik i fremtiden,” sagde Jens Boye.

Han forventer mere trafik i området primært på grund af olie- og mineralefterforskning, men Jens Boye forventer også mere krydstogttrafik, og han ser i øvrigt lyst på fremtiden, og understregede, at man er godt på vej.

Adm. direktør Jens Andersen fra Royal Arctic Line bød velkommen til mandagens maritime seminar om Arktisk, et område som også i vækstperspektiv kan blive mere og mere interessant i fremtiden.

Det understregede vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen, som står som arrangør. Han så sammen med Jens Andersen frem til en spændende dag med gode diskussioner ikke mindst fra de inviterede politikere, bl.a. Preben Bang Henriksen, søfartsordfører for Venstre.

Jens Andersen gennemgik indledningsvis en række af aktiviteterne i Royal Arctic Line og selskabets aktuelle udfordringer.

Den 27. december etablerede Royal Arctic Line Sikuki Nuuk Harbour A/S – et helt nyt havneanlæg til håndtering af gods i Grønland.

”Det er meningen, at al last skal gennem Nuuk som transit gennem Sikuki Nuuk Harbour. Det er ikke kajen, der er problemet, det er baglandet. På trods af store områder er der begrænset plads, men det nye havneanlæg skal gøre det nemmere og mere rentabelt at fordele godset i Grønland,” sagde Royal Arctic Lines adm. direktør Jens Andersen i sin præsentation af Royal Arctic Lines udfordringer med at sejle gods til Grønland.


Nuuk er den helt store aftager af godsmængder med over 200.000 m3 gods, og i forhold til de øvrige bygder i Grønland er der kun god økonomi i at sejle gods til Grønlands største by.

En af de helt store udfordringer for operatører i Grønland er naturligvis is.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111