23948sdkhjf

Piratangreb afværget i det Arabiske Hav

Det var indtil fredag flere måneder siden, at pirater sidst forsøgte at angribe et handelsskib. Ikke desto mindre viser denne hændelse, at piraterne stadig har både vilje og evne til at gennemføre angreb.
Fredag aften blev tankskibet Nave Antropos forsøgt angrebet af pirater i det Arabiske Hav. Skibet formåede at afværge angrebet og alarmerede flådestyrkerne i nærheden, som straks sendte skibe, helikoptere og fly til området.

Tankskibet blev angrebet, på vej mod Aden Bugten, hvor det skulle transitere gennem den internationale anbefalede transitkorridor (IRTC). I overensstemmelse med industriens Best Management Practices (BMP) havde handleskibet et hold bevæbnede sikkerhedsvagter ombord, som besvarede beskydningen fra piraterne og dermed var i stand til at afværge angrebet.

På grund af truslen fra pirater er der flere flådestyrker i regionen. Det japanske skib JS Samidare, som støtter Combined Task Force 151 (CTF 151) var nærmeste enhed og satte øjeblikkeligt sin helikopter i luften for at lokalisere den dhow og skiff, som man formodde stod bag angrebet på Nave Antropos.

JS Samidare var da angrebet skete sammen med sit japanske søsterskib JS Sazanami i færd med at eskortere en konvoj af handelsskibe gennem IRTC’en. Samidare overdrog ansvaret for konvojen til Sazanami og satte for fuld kraft af sted mod Nave Antropos.

På stedet bekræftede Samidares helikopter, at tankskibet var uden for fare og havde genoptaget sin vestgående sejlads. Samtidigt var det franske skib FS Siroco fra EU’s flådestyrke (EUNAVFOR) også på vej til området.

En knivskarp koordination og kommunikation mellem den japanske forbindelsesofficer i staben ved CTF 151, de japanske skibe, de japanske maritime overvågningsfly i Djibouti og ikke mindst det japanske hovedkvarter sikrede, at der var konstant overvågning af det formodede piratskib, hvilket gjorde det muligt for FS Siroco at lokalisere og boarde skibet, da det nåede frem sent lørdag eftermiddag. Det viste sig at skibet var en indisk dhow, som var blevet kapret af pirater 10 dage tidligere ud for øen Socotra. 5 formodede pirater blev tilbageholdt og dhowens besætning blev frigivet.

Commander for Combined Task Force 151 (CTF-151), den danske flotilleadmiral Aage Buur Jensen udtalte om samarbejdet:

 “Dette er et skoleeksempel på god koordinering, godt sømandskab og en fleksibel tilgang til operationen. Det understreger, at selvom mange forskellige lande, flådestyrker, kommandoer og hovedkvarterer er involveret, så hersker der en fælles vilje til at ville pirateriet til livs. Det er særligt værd at nævne den hurtige og professionelle reaktion fra alle de involverede japanske styrker. Uden dette ville en succesfuld afværgelse af angrebet have været vanskelig. De japanske skibe og fly beviste endnu en gang, at de militære styrker i området er klar og fuldt ud i stand til at reagere på nødsituationer."

CTF-151 blev etableret i januar 2009 som en multinational flådestyrke, der har til formål at bekæmpe pirateri. I samarbejde med NATOs Operation OCEAN SHIELD og EU flådestyrken (EUNAVFOR) patruljerer skibe fra CTF-151 i farvandene omkring Somalia og i IRTC’en i Adenbugten. CTF-151 bakker op om den Best Management Practice (BMP), som skibsindustrien anbefaler i forhold til imødegå piratangreb.

Kilde: Søværnet

Læs også:
De tre store anbefaler fortsat piratindsats
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078