P3-alliancen har konkurrencefordel
Generelt har P3-containeralliancen en tonnagemæssig fordel i forhold til konkurrenten G6, men på den længste trade er G6 lidt foran.
P3-alliancen har en konkurrencefordel med en lavere kostpris per transporterede TEU end konkurrenten, container-alliancen G6, oplyser analysehuset SeaIntel.
De tre partnere i P3-alliancen, Maersk Line, MSC og CMA CGM, opererer en yngre flåde, der samtidigt også har flere store enheder, sammenlignet med konkurrenten G6, som udgøres af APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line.
Med de enkelte skibes alder som parametre for bunkereffektiviteten og med skibenes TEU-indtag som en parameter for den potentielle kostpris per container, vurderer SeaIntel således, at P3-alliancen har en fordel.
Den helt aktuelle gennemsnitsalder i alle P3-alliancens fire markeder er 6,7 år, mens G6’s skibes alder i gennemsnit er 7,6 år.
Ses der specifikt på de enkelte af de fire markeder; Asien-Europa, Asien-USA’s vestkyst, Asien-USA’s østkyst samt Nordeuropa-USA’s vestkyst, er der dog også forskelle i G6- alliancens favør. Deres tonnage mellem Asien og Europa er i gennemsnit 1,8 år yngre end P3’s skibe. En fordel, der ifølge SeaIntel, øges ved Asien-Europa’s klart længere rundrejser, sammenlignet med de øvrige tre markeder.
Kilde: SeaIntel
De tre partnere i P3-alliancen, Maersk Line, MSC og CMA CGM, opererer en yngre flåde, der samtidigt også har flere store enheder, sammenlignet med konkurrenten G6, som udgøres af APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line.
Med de enkelte skibes alder som parametre for bunkereffektiviteten og med skibenes TEU-indtag som en parameter for den potentielle kostpris per container, vurderer SeaIntel således, at P3-alliancen har en fordel.
Den helt aktuelle gennemsnitsalder i alle P3-alliancens fire markeder er 6,7 år, mens G6’s skibes alder i gennemsnit er 7,6 år.
Ses der specifikt på de enkelte af de fire markeder; Asien-Europa, Asien-USA’s vestkyst, Asien-USA’s østkyst samt Nordeuropa-USA’s vestkyst, er der dog også forskelle i G6- alliancens favør. Deres tonnage mellem Asien og Europa er i gennemsnit 1,8 år yngre end P3’s skibe. En fordel, der ifølge SeaIntel, øges ved Asien-Europa’s klart længere rundrejser, sammenlignet med de øvrige tre markeder.
Kilde: SeaIntel
Læs også: