Scandlines afviser ny kontrakt med P + S Werften
Det konkursramte værft i Stralsund skal ikke involveres i ombygningen af Scandlines’ kommende nye, og efterhånden meget forsinkede, Gedser-Rostockfærger.
Scandlines afviser medieforlydender om, at rederiet skulle have indgået en kontrakt med konkursboet efter P + S Werften om ombygning af de to færger Berlin og Copenhagen, Scandlines for nylig købte ud af konkursboet.
”Vi har forsat kontakt til en række værfter med hensyn til at indgå en kontrakt om ombygningen af de to færger, men jeg kan helt klart afvise, at P + S Werften er et af dem,” siger Anette Ustrup Svendsen, communications manager hos Scandlines, til Søfart.dk
Scandlines kontraherede de to færger hos P + S Werften tilbage i marts 2010 til en samlet pris på 162 mio. EUR. Imidlertid valgte Scandlines i november 2012 at gå ud af kontrakten, da det viste sig, at de på det tidspunkt allerede forsinkede færger ikke levede om til specifikationerne i kontrakten. Først og fremmest var færgerne alt for tunge, hvorfor de langt fra ville kunne opfylde det stillede dødvægtskrav, uden samtidigt at stikke langt dybere end specificeret. Noget, der reelt gjorde dem uanvendelige til Gedser-Rostockruten, hvortil de var bestilt.
Siden indgik Scandlines letter of intent med STX Europe i Finland om bygningen af to dobbeltendede LNG-færger til levering medio 2015 som erstatning for de to færger fra P + S Werften. Den økonomisk trængte STX-koncern måtte imidlertid opgive at sikre den nødvendige byggefinansiering, hvorfor der aldrig fandt en egentlig kontrahering sted mellem Scandlines og STX Europe.
Derfor valgte Scandlines i stedet at indgå en aftale med boet efter det konkursramte P + S Werften om køb af de to ufærdige færger, der ligger oplagt ved værftets udrustningskaj i Stralsund. Købsprisen er ikke officielt opgivet, men ifølge en tidligere udtalelse fra Scandlines til Søfart, er prisen så tilstrækkelig lav, at rederiet inden for det oprindelige budget ville kunne ombygge begge færger, så de bliver fuldt funktionsdygtige på Gedser-Rostockruten. Flere medier rapporterer dog, at Scandlines skulle have købt de to færger for i alt 31,6 mio. EUR.
Ombygningen indbefatter en fjernelse af omkring 750 ton stål, der skal bringe færgernes oprindelige specificerede dødvægtskapacitet tilbage. Derfor vil store dele af de øverste dæk blive fjernet og i stedet erstattet af nye dæk i aluminium. Det vil reducere færgernes passagerkapacitet med 200, således, at de får en kapacitet svarende til de færger, rederiet forgæves forsøgte at kontrahere i Finland.
Berlin og Copenhagens dieselelektriske maskineri vil ved samme lejlighed blive udstyret med scrubbere, så Scandlines undgår at skulle sejle på marine gasolie, når færgerne indsættes næste år, hvor de skærpede ECA-regler med nye minimumsgrænser for skibsfartens svovlemissioner er trådt i kraft.
Læs også:
”Vi har forsat kontakt til en række værfter med hensyn til at indgå en kontrakt om ombygningen af de to færger, men jeg kan helt klart afvise, at P + S Werften er et af dem,” siger Anette Ustrup Svendsen, communications manager hos Scandlines, til Søfart.dk
Scandlines kontraherede de to færger hos P + S Werften tilbage i marts 2010 til en samlet pris på 162 mio. EUR. Imidlertid valgte Scandlines i november 2012 at gå ud af kontrakten, da det viste sig, at de på det tidspunkt allerede forsinkede færger ikke levede om til specifikationerne i kontrakten. Først og fremmest var færgerne alt for tunge, hvorfor de langt fra ville kunne opfylde det stillede dødvægtskrav, uden samtidigt at stikke langt dybere end specificeret. Noget, der reelt gjorde dem uanvendelige til Gedser-Rostockruten, hvortil de var bestilt.
Siden indgik Scandlines letter of intent med STX Europe i Finland om bygningen af to dobbeltendede LNG-færger til levering medio 2015 som erstatning for de to færger fra P + S Werften. Den økonomisk trængte STX-koncern måtte imidlertid opgive at sikre den nødvendige byggefinansiering, hvorfor der aldrig fandt en egentlig kontrahering sted mellem Scandlines og STX Europe.
Derfor valgte Scandlines i stedet at indgå en aftale med boet efter det konkursramte P + S Werften om køb af de to ufærdige færger, der ligger oplagt ved værftets udrustningskaj i Stralsund. Købsprisen er ikke officielt opgivet, men ifølge en tidligere udtalelse fra Scandlines til Søfart, er prisen så tilstrækkelig lav, at rederiet inden for det oprindelige budget ville kunne ombygge begge færger, så de bliver fuldt funktionsdygtige på Gedser-Rostockruten. Flere medier rapporterer dog, at Scandlines skulle have købt de to færger for i alt 31,6 mio. EUR.
Ombygningen indbefatter en fjernelse af omkring 750 ton stål, der skal bringe færgernes oprindelige specificerede dødvægtskapacitet tilbage. Derfor vil store dele af de øverste dæk blive fjernet og i stedet erstattet af nye dæk i aluminium. Det vil reducere færgernes passagerkapacitet med 200, således, at de får en kapacitet svarende til de færger, rederiet forgæves forsøgte at kontrahere i Finland.
Berlin og Copenhagens dieselelektriske maskineri vil ved samme lejlighed blive udstyret med scrubbere, så Scandlines undgår at skulle sejle på marine gasolie, når færgerne indsættes næste år, hvor de skærpede ECA-regler med nye minimumsgrænser for skibsfartens svovlemissioner er trådt i kraft.
Læs også: