Sund & Bælt får bedre resultat end ventet
Øgede trafikindtægter og lave renteudgifter medvirker til en forbedret årsresultat for de faste forbindelser over Storebælt og Øresund.
Sund & Bælt fik i 2013 et overskud på 1.8 mia. kr. før finansielle værdireguleringer og skat. Sammenlignet med 2012 er det en forbedring på 655 mio. kr. og 130 mio. kr. bedre end forventet ved udgangen af 2. kvartal, hvor årets resultat blev opjusteret med 240 mio. kr.
Trafikken på Storebælts vejforbindelse steg i 2013 med 0,2 pct. i forhold til 2012. I alt passerede 10,9 mio. køretøjer den faste forbindelse, svarende til 29.817 køretøjer i døgnet. Vejindtægterne steg til 2.6 mia. kr. og var 65 mio. kr. højere end i 2012. Stigningen skyldes primært prisreguleringer ved årets start.
”Det er tilfredsstillende, set i lyset af de svage økonomiske konjunkturer, at vi får et større overskud for 2013 end forventet. Trafikken har været på niveau med vores forventninger hen over året, men i fjerde kvartal var der en positiv vækst, særligt for lastbiltrafikken, hvor der er sket en trafikoverflytning fra færgerne. De øgede trafikindtægter betyder, sammen med de lave renteomkostninger, at vi i 2013 fik det bedste resultat siden åbningen af forbindelsen,” siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen.
Personbiltrafikken faldt med 0,1 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,9 pct. Der er fortsat et skifte i lastbiltrafikken mod flere transporter i større lastvogne, herunder modulvogntog, som steg med 16 pct. og i 2013 udgjorde 5,7 pct. af den samlede lastbiltrafik. I 2012 var tallet 5 pct.
For A/S Storebælt bevirker årets resultat, at selskabet afdrager 1,7 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2013 er 24 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret i forhold til 2012 og udgør 31 år. Gælden ventes at være betalt i 2029.
Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 2.9 mia. kr. Resultatet efter skat er påvirket af indtægtsførte værdireguleringer på ca. 1,9 mia. kr.
Trafikken ventes fortsat i 2014 at være præget af lav vækst i dansk økonomi, og såvel personbiltrafikken som lastbiltrafikken forventes uændret i forhold til 2013.
Kilde: Sund & Bælt
Trafikken på Storebælts vejforbindelse steg i 2013 med 0,2 pct. i forhold til 2012. I alt passerede 10,9 mio. køretøjer den faste forbindelse, svarende til 29.817 køretøjer i døgnet. Vejindtægterne steg til 2.6 mia. kr. og var 65 mio. kr. højere end i 2012. Stigningen skyldes primært prisreguleringer ved årets start.
”Det er tilfredsstillende, set i lyset af de svage økonomiske konjunkturer, at vi får et større overskud for 2013 end forventet. Trafikken har været på niveau med vores forventninger hen over året, men i fjerde kvartal var der en positiv vækst, særligt for lastbiltrafikken, hvor der er sket en trafikoverflytning fra færgerne. De øgede trafikindtægter betyder, sammen med de lave renteomkostninger, at vi i 2013 fik det bedste resultat siden åbningen af forbindelsen,” siger Sund & Bælts adm. direktør Leo Larsen.
Personbiltrafikken faldt med 0,1 pct., mens lastbiltrafikken steg med 1,9 pct. Der er fortsat et skifte i lastbiltrafikken mod flere transporter i større lastvogne, herunder modulvogntog, som steg med 16 pct. og i 2013 udgjorde 5,7 pct. af den samlede lastbiltrafik. I 2012 var tallet 5 pct.
For A/S Storebælt bevirker årets resultat, at selskabet afdrager 1,7 mia. kr. på den rentebærende nettogæld, som ved udgangen af 2013 er 24 mia. kr. Tilbagebetalingstiden er uændret i forhold til 2012 og udgør 31 år. Gælden ventes at være betalt i 2029.
Koncernens resultat efter skat blev et overskud på 2.9 mia. kr. Resultatet efter skat er påvirket af indtægtsførte værdireguleringer på ca. 1,9 mia. kr.
Trafikken ventes fortsat i 2014 at være præget af lav vækst i dansk økonomi, og såvel personbiltrafikken som lastbiltrafikken forventes uændret i forhold til 2013.
Kilde: Sund & Bælt
Læs også: