23948sdkhjf

Tankerskonference: Besparelser på flere planer

Konferencen Navigating ECOtankers handler om fremtidens bud på besparelser inden for skibsfart, til gavn for miljøet og for redernes bundlinje.
Fremtidens udfordringer inden for design, udstyr og  andre steder, hvor man kan optimere og spare tid og brændstof ombord på et skib.

Det var dagsordenen på Navigating ECOtankers-konferencen, som i dag fandt sted på Det Kongelige Bibliotek i København.

Her kom en række oplægsholdere med bud på bl.a. slow steaming og retrofit, der har været kendt siden 1970´erne, men er først taget op igen de senere år, efter den seneste finanskrise.

Det er ikke kun i designet af skibet, at man kan spare brændstof og penge, besætningen skal også lære, at en ECOtanker kræver en anden type sejlads, end hvad de er vant til.

"Mandskabet skal kunne forstå skibet, og navigere det som beregnet, ellers opnår vi ingen besparelser. Derfor er efteruddannelsen af besætningen meget vigtig i et sådant projekt," sagde Kaptajn Steven Sandorff, director and head of tanker operations i Dampskibselskabet Norden.

Hos Torm har man kigget på, hvad de kan gøre med de skibe, de har til rådighed i dag, og hvad der kan gøres anderledes fra hovedkontoret.

"Vi holder kurser for officererne om, hvordan de kan spare på brændstoffet, og vi har folk i land, der beregner de optimale ruter for vores skibe. Vi kigger meget på, hvordan vi kan bruge vores mandskab på skibene og på land mest optimalt for at effektivisere arbejdsgangen og dermed spare tid og brændstof," siger  Allan Rasmussen, Vice Precident fuel and innovation, Torm.



Læs mere om
Navigating ECOtankerskonferencen
i næste uges nummer af Søfart
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094