Nyrenoveret rig klar til afgang fra Esbjerg
Tidlig i morgen fredag afsejler kæmperiggen John Shaw fra Semco Maritimes opgraderingssite i Esbjerg efter en renovering, der siden januar har involveret 400 mand i skiftehold døgnet rundt.
I morgen bliver Esbjergs skyline lidt kedeligere, når den 110 meter høje kæmperig John Shaw forlader havnen efter en gennemgribende renovering, der har involveret op mod 400 mand i skiftehold døgnet rundt. Semisub’en, som er den største type rig Esbjerg Havn kan tage imod, anløb i januar.
Den gennemgribende renovering har bl.a. omfattet udskiftning af stålkonstruktioner, nye mandskabsrum og badeværelser, opgradering af redningsudstyr, renovering af boreaggregatet samt omfattende udskiftning af rør og elektriske installationer. De undersøiske dele af rig’en er også inspiceret, og undervejs er alle væsentlige overflader blevet behandlet og malet.
Renoveringen er afsluttet ti dage foran tidsplanen. Det glæder Senior Vice President, Hans Peter Jørgensen, Semco Maritime. Især fordi vejret drillede.
”Vi fik rig’en ind i midten af januar i en periode med usædvanlig streng frost både dag og nat. Udover ekstra sikkerhedsforanstaltninger med bl.a. afisning af gangbroer måtte vi opvarme vandrør og toiletter og beskytte følsomt grej mod frost ned til -25 grader. Set i det lys er vi mere end almindeligt tilfredse med at kunne aflevere rig’en forud for tidsplanen,” siger Hans Peter Jørgensen, og anfører: ”Det er en stor fordel for begge parter, at vi kan levere før tid. Ejerne kan hurtigere få rig’en ud til produktionsområdet, og vi får gjort plads til nye rigs på vej ind."
I den seneste måneds tid har John Shaw haft selskab af en anden rig, Maersk Resolv”, der har været forbi Semco Maritime til en mindre ombygning. Den opgave er også ved at være afsluttet.
I løbet af foråret ventes en række nye rigs at anløbe Semco Maritime i Esbjerg, men rækkefølgen og tidspunkterne er ikke endeligt fastlagt. Udover Esbjerg i Danmark tager Semco Maritime også rigs ind ved selskabets rigopgraderingsfaciliteter i Skotland og Norge.
Kilde: Semco Maritime
Den gennemgribende renovering har bl.a. omfattet udskiftning af stålkonstruktioner, nye mandskabsrum og badeværelser, opgradering af redningsudstyr, renovering af boreaggregatet samt omfattende udskiftning af rør og elektriske installationer. De undersøiske dele af rig’en er også inspiceret, og undervejs er alle væsentlige overflader blevet behandlet og malet.
Renoveringen er afsluttet ti dage foran tidsplanen. Det glæder Senior Vice President, Hans Peter Jørgensen, Semco Maritime. Især fordi vejret drillede.
”Vi fik rig’en ind i midten af januar i en periode med usædvanlig streng frost både dag og nat. Udover ekstra sikkerhedsforanstaltninger med bl.a. afisning af gangbroer måtte vi opvarme vandrør og toiletter og beskytte følsomt grej mod frost ned til -25 grader. Set i det lys er vi mere end almindeligt tilfredse med at kunne aflevere rig’en forud for tidsplanen,” siger Hans Peter Jørgensen, og anfører: ”Det er en stor fordel for begge parter, at vi kan levere før tid. Ejerne kan hurtigere få rig’en ud til produktionsområdet, og vi får gjort plads til nye rigs på vej ind."
I den seneste måneds tid har John Shaw haft selskab af en anden rig, Maersk Resolv”, der har været forbi Semco Maritime til en mindre ombygning. Den opgave er også ved at være afsluttet.
I løbet af foråret ventes en række nye rigs at anløbe Semco Maritime i Esbjerg, men rækkefølgen og tidspunkterne er ikke endeligt fastlagt. Udover Esbjerg i Danmark tager Semco Maritime også rigs ind ved selskabets rigopgraderingsfaciliteter i Skotland og Norge.
Kilde: Semco Maritime
Læs også: