Ny bog om Mærsk Line på vej
”Kulturskælvet i Mærsk Line”, der udkommer den 2. maj, handler om de store forandringer i virksomheden de seneste 15 år.
Sådan siger rigtig mange kilder i den kommende bog om Danmarks største virksomhed.
Den kommende bog “Kulturskælvet i Mærsk Line” handler om de store forandringer, virksomheden har undergået de seneste 10-15 år. Bogen er skrevet af tidligere chef i Maersk Line og Maersk Oil & Gas Lars Jensen. Han er i dag CEO for shippinganalysevirksomheden SeaIntel Consulting.
Bogen er baseret på interviews med mere end 110 Mærsk-folk fra elever og sekretærer til skibsredere.
“Det er insiderhistorien om, hvordan Mærskfolkene selv har oplevet ændringerne de sidste 15 år. Det har været en turbulent periode, hvor gamle dyder er erstattet af nye, og tidligere tiders anarkistiske iværksættere er blevet erstattet af et moderne professionelt fokus på resultatstyring,” siger Lars Jensen til Søfart.
“Den primære årsag til, at jeg har skrevet bogen, er, at forandringen de senere år er et emne, som har optaget Mærsk-folk meget i den uformelle snak, man har, når man mødes. Det gælder både tidligere og nuværende Mærsk-folk. Der har været en søgen efter at forstå, eller få et overblik over, hvad det egentlig var der skete - og hvorfor det skete. Ydermere har det også været en motivation, at jeg oplever, at mange mennesker i Danmark har et billede af Mærsk Line præget af de mange myter og historier der omgærder firmaet. Det er et billed, der i høj grad var korrekt indtil for 8-10 år siden, men som nu er ganske ude af trit med den kultur, man har skiftet til i Mærsk Line,” siger Lars Jensen.
Bogen beretter ifølge forfatteren om en forandring, der grundlæggende handler om, at man tidligere havde en kultur der var præget af en meget decentral - og til tider anarkistisk - beslutningsgang.
“Kontorerne i de enkelte lande havde en udstrakt grad af autonomi, hvilket passede de meget entreprenante Mærsk-folk fint. Fra midten af 2000-tallet modnedes industrien, og pludselig drejer konkurrencen sig ikke længere om at kunne vokse hurtigt, men om at tilrettelægge snorlige og effektive processer - noget der ikke favoriserer lokalt initiativ. Mærsk Line er kommet langt med en kulturændring, der netop passer til disse ændrede vilkår i industrien, og det er givetvis en væsentlig årsag til de flotte regnskabstal, man kan præsentere i en ellers trængt branche. Prisen har været, at netop den autonomi og entreprenørånd, der var i den gamle kultur, har måttet vige, hvilket har fået mange gamle Mærsk folk til at forlade firmaet,” siger Lars Jensen.
“Det er værd at notere sig,” siger Lars Jensen, “at det overvældende flertal af folk, der har forladt Maersk Line godt kan se den forretningsmæssige nødvendighed i det meste af kulturændringen, men de erkender også, at den nye kultur ikke er noget for dem. Den typiske ex-Maersk Line mand (eller kvinde) har ikke forladt Maersk Line med en følelse af vrede - den rette betegnelse er en følelse af vemod over, at industriens skiften har nødvendiggjort den markante kulturændring. Dog ikke dermed sagt at de er enige i alle aspekter af ændringerne,” siger forfatteren.
I bogen skriver Lars Jensen om mange væsentlige ændringer, og en af dem, der oftest dukker op, er afskaffelsen af livstidsansættelse.
Han forklarer, at det har været ganske let at få folk til at fortælle om kulturændringerne.
“Det er et emne, der ligger mange på sinde, og det er min fornemmelse, at mange har haft et stort behov for at tale det igennem. Og alene det at mange har været villige til at tale om det, illustrerer en anden kulturel ændring - nemlig den store åbenhed, der i dag præger kulturen.”