Maersk Line satte turbo på retrofit
Ifølge Maersk Line selv gennemgik 137 skibe miljø og fuelbesparende retrofit i 2013
Ifølge leder af Sustainablity-afdelingen i A.P. Møller - Mærsks Maersk Line Jacob Sterling har ikke færre end 137 af rederiets skibe været igennem en retrofit-session i 2013, der sigtede på at mindske emissions-udslip og opnå fuelbesparelser.
Der er tale om mange forskellige typer opgaver - fra installering af nye typer bulbstævne til øgning af højden på apteringen, så kommandoboren eleveres (giver bl.a. mulighed for at medtage flere containere til "samm" fuelpris og en række indgreb i maskinrummene.
Totalt set forventer Sterling, at man både vil opnå betydelige emissionresultater og store fuelbesparelser. Faktisk forventes det, at man med indsatsen kan indsejle de gennemsnitlige investringer på mellem 5 og 10 mio. USD pr. skib på under to år. Og på lidt længere sigt håber han, at man vil kunne planlægge bygning af nye ECO-skibe, der vil have en bedre effektivitetsgrad i forhold til størrelesmæssigt lignende skibe på mellem 15 og 20 procent.
Totalt set har Maersk Line nu haft fat i ca. 200 skibe på retrofitfronten ud af rederiets egen flåde på 250 enhder. Dertil kommer, at Maersk Line opererer et tilsvarende antal indchartrede skibe. endvidere opereres et stort antal skibe i datterrederierne MCC (feederfart i Asien) og Seago Line. (Europa) og snart også i Amerika via "genopstandne" SeaLand.