Danmarks Rederiforening træder på svovl-pedalen
Frygten for storsnyd med ECA-regler har fået redere i harnisk
Det er dog meget vigtigt for Danmarks Rederiforenings vicedirektør Jan Fritz Hansen at fastslå, at der ingenlunde er et særligt nationalt sigte med udmeldingen - tvært imod.
"Det er en meget vigtig og positiv respons som Søfartsstyrelsen kom med via sin nyligt fremlagte handlingsplan, men vi mener altså, at det er akut vigtigt at få budskabet ud på den internationale scene," forklarer han.
"Som udgangspunkt vil vore medlemmer alle efterlever reglerne. Men det koster jo. Og de opererer jo ikke udelukkende inden for dansk jurisdiktion, men derude, hvor kampen om kunderne foregår. Og det er desværre vore klare indtryk, at en del konkurrenter kan forudses, at ville prøve at slippe afsted med at omgå ECA-reglerne - og dermed spare på udgifterne, som de så kan "udnytte" i forhold til deres fragttilbud.
Pointen er, at der altså er tale om potentielt mange millioner dollars, der kan betyde en alvorlig forskel på ECA-ærlige og ECA-uærlige operatørers omsætningsmuligheder.
I Pressemeddelsen generelt hedder det:
Kun når vi føler det strengt nødvendigt, hæver vi stemmen i Danmarks Rederiforening og taler med store bogstaver. Men når både dansk konkurrenceevne og luften i kystnære områder sættes på højkant, som det har været og fortsat er tilfældet med de kommende svovlkrav, er vi tvunget til at reagere højlydt. For vores medlemmers skyld, for miljøets skyld og endda for hele Danmarks skyld. Vi har derfor banket på dørene hos danske og udenlandske beslutningstagere og myndigheder og været aktive i medierne
De danske myndigheder er kommet pænt ud af starthullerne," pointerer jan Fritz Hansen i pressemeddelsen. Senest har Søfartsstyrelsen og Miljøstyrelsen fremlagt en handlingsplan. Man skal dog være varsom med at fokusere den danske indsats for ensidigt på danske forhold. Det afgørende er internationalt samarbejde, så de kommende krav også bliver håndhævet i vores nabolande, som foreløbig tager det hele meget afslappet. Hvad nytter det eksempelvis, hvis vi i danske havne opruster med flere havnestatskontroller og strengere straffe, når flertallet af skibene, der sejler gennem vores farvande, ikke går i havn i Danmark?
"Og kan man forvente at nogen kontrollerer de skibe, der sejler ud ad de såkaldte (S)ECA-områder i Nordsøen eller Østersøen, mod eksempelvis Sydamerika eller Vestafrika? Her er der nok i højere grad brug for ”best practice”-løsninger, og måske kan man gå andre veje og eksempelvis ramme lovbrydere på deres forsikringsordninger?", konkluderer Jan Fritz Hansen.