23948sdkhjf

Mærsk: Ingen officiel 2M-godkendelse fra USA endnu

2M: I København afventer man stadig godkendelse fra de amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, til gruppens samarbejde med MSC.
På Esplanaden i København har man endnu ikke hørt noget fra de amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, om en godkendelse af Mærsk-gruppenssamarbejde med containerrederiet Mediterranean Shipping Company. Det fortæller Maersk Lines pressechef, Michael Storgaard, til Ritzau Finans torsdag morgen.

Natten til torsdag har nyhedsbureauet Reuters ellers rapporteret, med henvisning til en af de fe rådsmedlemmer i FMC, at rådet har godkendtdet såkaldte 2M-samarbejde med effekt fra lørdag.

Endnu er der dog ikke officielt indløbet en eventuel godkendelse til Maersk Line, som dog har noteret sig Reuters' rapport. Og Mærsk har sendt en officiel meddelelse til fondsbørsen, hvori rederiet oplyser, at det vil udsende en officiel meddelelse, hvis alliancen godkendes.
 
Årlig besparelse på 350 mio. dollar

I det planlagte samarbejde vil de to containerrederier indsætte 185 skibe på de store handelsruter mellem Europa, Asien og Nordamerika.Maersk Line kalkulerer med en årlig besparelse på op mod 350 mio. dollar, når 2M er i fuld drift. I første omgang ventes samarbejdet at starte i løbet af første kvartal af 2015.

Rederierne måtte tidligere se en endnu større aftale - kaldet P3 - der også inkluderede franske CMA CGM afvist, fordi de kinesiske myndigheder fandt den potentielt konkurrenceforstyrrende. Efter den kinesiske afvisning blev rederiet under A.P. Møller - Mærsk så enige om et noget mindre samarbejde med MSC.

Alliancen forventes at "forbedre netværkets effektivitet og åbner mulighed for lavere enhedsomkostninger som følge af forbedret udnyttelse af skibenes kapacitet og stordriftsfordele", beskriver Mearsk Line.

Den globale shippingbranche har kæmpet med overkapacitet i form af for mange skibe og lave fragtrater siden finanskrisen satte ind i 2008. Også en række andre rederier har indgået omfattende partnerskaber på de store handelsruter, men i størrelse overgås de klart af Maersk Line og MSC, der er branchens to største.
 
Kilde: ritzau/FINANS

Læs også:
2M-samsejlingen navngiver ruter og havne
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063