Polar-kode og ballastvand topemner på MEPC
POLITIK: Næste uges møde iIMOs MEPC-komite har to hovedemner
Marine Environment Protection Committee under IMO møde i næste uge til en ny runde i London. Og her er den kommende Polar Code sammen med Ballast Water and Sediments Convention (BMW) på toppen af agendaen. Begge emner kan ventes at kaste en del diskussion og uenighed om retningslinjer af sig - målt ud fra kommentarer etc. fra både nationale myndigheder og organisationer.
Det er dog agendaen omkring Polar Code, at den skal gøres obligatorisk og den bliver en omfattende omgang med blik på design, konstruktion og udstyr på skibe, der færdes i enten Arktisk eller Antarktis¨. Dertil skal der stilles krav til operation og uddannelse af besætninger for operatørernes del, mens der i forhold til myndigheder skal aftales minimumskrav omkring SAR-beredskab og miljøberedskab. Herunder vil der være fokus på udledning af olie og andre giftige væsker samt mod udsmidning af sort vand og affald. Der nævnes ikke specifimkt noget om lodskrav, men disse er bl.a. fra dansk side på vej som krav for sejlads på Grønland.
Hvad angår BMW skal man på MEPC især se på, hvordan den politiske situation står. Der er tæt på at være støttenationer nok til at den nye konvention kan træde i kraft, men det kan tidligst ske, når mindst 30 stater, repræsenterende mindst 35 procent af verdenstonnagen har ratificeret den. MEPC skal desuden drøfte forskellige teknikaliteter omkring konventionen. Herunder også om guidelines for godkendelse af ballastvandssystemer.
Blandt de øvrige emner på MEPC-mødet vil være regelændringer til MARPOL-konventionen og præsentationer af nye mulige regelændringer omkring bl.a. Ship Efficiency, bunkering, svovl-regler (ud over ECA), fuuelkvalitet, genanvendelse af skibe i forbindelse med skrotning m.v.