Første neddroslede Triple-E’er kom forbi
CONTAINER: Merete Mærsk har mindre maskineri end de 10 forgængere i Triple-E-serien.
Maersk Lines ellevte Triple-E-skib, Merete Mærsk, er lige nu på jomfrutur i hjemlige farvande. Nærmere bestemt her tirsdag formiddag for indgående til Gøteborg fra Aarhus. Som første skib i Triple-E-seriens sidste halvdel, introducerer Merete Mærsk et lidt ændret maskineri.
Skibet har nemlig en cylinder mindre på hver af de to MAN B&W-hovedmotorer. Således har Merete Mærsk og de resterende ni enheder i serien hver to MAN B&W 7S80ME-C Mk9.2-hovedmotorer modsat de første ti skibes 8S80ME-C Mk9.2'ere. Altså en neddrosling fra to gange otte cylindre til to gange syv., og en reducering af output fra 59.360 kW til 46.620 kW.
Målet med neddroslingen er en yderligere energieffektivisering af serien baseret på driftserfaringen fra de første Triple-E-enheder, som blev indsat på AE10-ruten mellem Asien og Nordeuropa gennem tredje og fjerne kvartal af 2013.
Læs også:
Skibet har nemlig en cylinder mindre på hver af de to MAN B&W-hovedmotorer. Således har Merete Mærsk og de resterende ni enheder i serien hver to MAN B&W 7S80ME-C Mk9.2-hovedmotorer modsat de første ti skibes 8S80ME-C Mk9.2'ere. Altså en neddrosling fra to gange otte cylindre til to gange syv., og en reducering af output fra 59.360 kW til 46.620 kW.
Målet med neddroslingen er en yderligere energieffektivisering af serien baseret på driftserfaringen fra de første Triple-E-enheder, som blev indsat på AE10-ruten mellem Asien og Nordeuropa gennem tredje og fjerne kvartal af 2013.
Læs også: