Nærmere en ballastvandkonvention
BALLASTVAND: Rederiforeningen ser med tilfredshed på behandlingen af ballastvandkonventionen på mødet i IMO’s miljøkomité, MEPC, i sidste uge.
IMO’s miljøkomité, MEPC, afholdt i sidste uge sit 67. møde. Et af de helt centrale punkter på dagsordenen var ballastvand. Konventionen er nu ratificeret af 43 lande, der tilsammen dækker 32,54 pct. af verdenstonnagen. Det betyder, at der mangler mindre end 2,5 pct. tilslutning, før konventionen har opnået tilstrækkelig ratifikation til at kunne træde i kraft, og flere lande har allerede bebudet, at de er på vej til at ratificere konventionen.
Der er imidlertid fortsat en række store udfordringer forbundet med konventionen, og flere af dem blev drøftet på mødet i London. Helt centralt var diskussionen om robustheden af retningslinjerne for typegodkendelse af udstyr (G8). På mødet blev der opnået enighed om en opstramning retningslinjerne, hvilket betyder, at testkravene forud for typegodkendelse af udstyr vil blive skærpet. Samtidig var der enighed om, at en opstramning ikke må resultere i, at de, der allerede har investeret i udstyr, straffes.
Et andet vigtigt emne var mulighederne for fritagelse for nærskibsfarten, der var blevet bragt op på dansk foranledning. Her besluttede miljøkomitéen, at der skal være en substandsdrøftelse af problematikken på det kommende møde i underkomitéen PPR, som har næste møde den 19. -23. januar 2015.
”Det er et meget tilfredsstillende resultat både med hensyn til G8 og fritagelsesmulighederne. I forhold til sidstnævnte – hvor vi har oplevet en meget restriktiv tilgang fra myndighederne i vore nabolande – er det tydeligt, at en række andre lande rundt om i verden deler samme bekymring som erhvervet og de danske myndigheder,” siger sekretariatschef Peter Olsen.
Der er imidlertid fortsat en række store udfordringer forbundet med konventionen, og flere af dem blev drøftet på mødet i London. Helt centralt var diskussionen om robustheden af retningslinjerne for typegodkendelse af udstyr (G8). På mødet blev der opnået enighed om en opstramning retningslinjerne, hvilket betyder, at testkravene forud for typegodkendelse af udstyr vil blive skærpet. Samtidig var der enighed om, at en opstramning ikke må resultere i, at de, der allerede har investeret i udstyr, straffes.
Et andet vigtigt emne var mulighederne for fritagelse for nærskibsfarten, der var blevet bragt op på dansk foranledning. Her besluttede miljøkomitéen, at der skal være en substandsdrøftelse af problematikken på det kommende møde i underkomitéen PPR, som har næste møde den 19. -23. januar 2015.
”Det er et meget tilfredsstillende resultat både med hensyn til G8 og fritagelsesmulighederne. I forhold til sidstnævnte – hvor vi har oplevet en meget restriktiv tilgang fra myndighederne i vore nabolande – er det tydeligt, at en række andre lande rundt om i verden deler samme bekymring som erhvervet og de danske myndigheder,” siger sekretariatschef Peter Olsen.
Kilde: Danmarks Rederiforening
Læs også:
Læs også: