23948sdkhjf

Fald i bunker priser udhuler slow steaming-effekt

SHIPPING: Lavere bunkerpriser kan få overkapaciteten til at stige faretruende igen
Analysebureauet Alphaliner påpeger i sit seneste nyhedsbrev, at den nuværende trend med nedadgående bunkerpriser kan få en graverende effekt på ikke mindst containermarkedet. Omdrejningspunktet i problemet er, at tilstrækkeligt lave bunkerpriser kan få operatørerne til at sætte farten op igen, og det vil igen betyde, at kapaciteten på markedet overophedes - med lavere rater til følge. Og dermed lavere indtjening for operatørerne. Omvendt betyder lavere bunkerpriser naturligvis færre omkostninger, så balancegangen er svær at vurdere udkommet af, vurderer Alphaliner.
 
Slow steaming - og senere extra slow steaming og endda super slow steaming - tog især "fart" i 2012, da bunkerpriserne lå på gennemsnitligt 700 dollars pr. ton, mens prisen over 2013 lå rimelig stabil på 600 dollars pr. ton, hvilket betød, at det stadigt gav god mening at holde sig til slow steaming.
 
Men i løbet af 2014 er bunkerpriserne faldet jævnt, hvilket ikke kun er skidt for bunkerselskaberne (jvf. OW Bunkers seneste udmelding), det kan også betyde nye problemer med indtjeningen for hele containerskibsbranchen, idet der ifølge Alphaliner er risiko for, at nogle operatører vælger at byde sig til overfor transportkøberne med højere fart - og dermed  kortere transittider - i forhold til konkurrenter. En sådan udvikling vil hurtigt kunne føre til tilsvarende respons fra andre operatører, og så mister slow steaming-effekten sin effekt på begrænsningen af overkapaciteten i den samlede containerskibsflåde. 
 
Seneste melding viser, at prisen for bunker i en central havn som Rotterdam lå på 480 dollars pr. ton i sidste uge, det laveste niveau siden 2010. Det er Alphaliners vurdering at et fald til 400 og måske 300 dollars pr. ton vil betyde, at operatørerne vil øge gennemsnitsfarten til 21 knob. Det estimeres videre, at med en samlet kapacitet på 1,3 mio. TEU i verdensflåden holdes 7,1 procent "kunstigt" i arbejde via brugen af slow steaming. Hvis disse "frigøres" gennem øget fart, vil det uvægerligt påvirke raterne negativt. 
 
Kilde: Alphaliner
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08